Archive | 10:53 pm

Sejauh mana cintamu.

10 Jul

Dan di antara manusia ada orang yanv menyembah Tuhan selain Allah sbgai tandingan, yang mereka cintai seperti mencintai Allah. Adapun orang2 yg beriman sangat besar cintanya kepada Allah….. (surah Al-Baqarah, ayat 165)

Antara ciri2 orang yang beriman adalah sangat besar cintanya kepada Allah.

Sebesar mana? Aku pun tidak pasti.

Cuma aku risau dan tertanya pada diri sendiri di saat aku tahu, sedar dan, biiznillah, faham akan ayat ini, sudah besarkah cinta aku kepada Allah.

Tiba2 aku teringat kepada Dr. Morsi, presiden Mesir dan semestinya ahli Ikhwanul Muslimin, yang sedang diuji dengan hebat oleh Allah. Allahuakbar. Keimanannya sedang diuji.

Aku juga sentiasa diuji. Kamu juga. Aku tak tahu apa ujian untukmu tapi aku tahu kamu sentiasa diuji sbgaimana aku. Hakikatnya, semua orang sentiasa diuji untuk dlihat tahap keimanannya.

Lihat sejauh mana cintamu kepada Allah ketika kamu diuji dengan kesusahan.

miminapis – 1752 – ampang.

Delay my solah?

10 Jul

Pada aku ‘bukan asal kan solat’, tapi ‘solat lah hingga dpt syafaat’. Moga ada kualitinya dan bukan sekadar kuantiti.

Bukan aku atau kau yg tntukan nilai sesuatu ibadah, tetapi Dia.

Dan kerana itu jugalah aku sedaya mungkin cuba dan berusaha untuk solat di awal waktu.

Pada aku jika solat dilewatkan hanya kerana urusan yg tidak begitu penting, itu adalah pmbaziran masa. Yup, for me ‘window shopping’ is a rubbish reason to delay my solat.

Bukanlah aku yg terbaik dlm menguruskan masa, tapi seperti yang telah aku coretkan tadi, aku sedang berusaha untuk mndptkan kualitinya!

miminapis – 1715 – ampang.