Aku mahu.

7 Dec

4 tahun berlalu.

Aku mungkin sudah tahu dan kenal tujuan hidupku.

Dan kini, aku masih belajar untuk benar-benar memahami dan mengamalkannya.

Kadang-kadang aku rebah dek asakan jahiliyyah.

Kemudian aku kecewa.

 

Istiqamah tidak pernah kenal berapa lama kamu berada dalam tarbiyyah.

Tapi, sejauh mana kamu berusaha untuk menyelami dan mengenali tarbiyyah.

 

Aku pernah kenal dan ‘berharap’ pada orang yg sudah lama di dalam tarbiyyah.

Tatkala itu aku baru lagi mengenal tarbiyyah.

Akhirnya aku hampa, kerana di akhirnya aku terpaksa berdiri sendiri.

 

Ketika itu aku bermuhasabah sendiri.

Siapa sebenarnya tempat yang aku perlu bergantung.

 

Teringat cerita ayah tentang kisah Nabi Musa a.s.

Satu hari, Nabi Musa a.s mengalami sakit perut. Ketika itu, Baginda a.s meminta pertolongan daripada Allah SWT untuk mendapatkan penawar. Alhamdulillah, dengan izin Allah, Baginda a.s sembuh daripada kesakitan. Untuk yang seterusnya, Baginda a.s merasa sakit perut lagi, lantas terus mengambil daun yang sama sebagai penawar, namun tidak berhasil.

Nabi Musa a.s berdoa kepada Allah,

“Ya Allah, sudah kumakan daun yang Engkau sebutkan dahulu, kenapa sakit perutku tak juga sembuh?”.

Allah menjawab doa Nabi Musa dengan bijak, “Hai Musa, untuk sakit yang pertama, kau berdoa pada-Ku, dan minta petunjuk-Ku, maka Aku tunjukkan baik-baik penyembuh sakitmu. Untuk sakit yang kedua, kau tak meminta apapun daripada-Ku, dan kau mengambil keputusanmu sendiri, jadi Aku tak memberikan apapun padamu!”.

 

Untuk mendapatkan penawar, ketenangan hati, kemudahan dalam setiap urusan, perlu untuk kita mengetahui hakikat sebenar daripada mana datangnya segala penawar itu; Allah SWT.

 

4 tahun berlalu.

Ada yang dahulunya aku tidak tahu, kini aku sudah tahu.

 

Aku memohon kekuatan-Nya untuk diberi kekuatan untuk istiqamah.

 

Sehingga saat ini, aku masih teringat detik ini,

Dalam kekalutan untuk pulang ke rumah, dia menoleh ke belakang dan memandangku,

Katanya, “Akak, thabat!”

 

In shaa Allah!

Aku mahu.🙂

Doakan!

Leave a Reply

