Kerna Kemurahan-Mu.

19 Mar

Muhasabh diri sebelum solat Maghrib bermula.

Kelu. Speechless.

Allah, Engkau sungguh dekat.
Baru pagi tadi hati aku mengeluh kerana hal dunia.

Namun, aku terpaksa juga melakukannya.
Kerana tu hak mereka.
Tanggungjawab aku.

Dalam solat Dhuha pagi tadi, lama sedikit aku duduk berzikir dan termenung.
Doa solat Dhuha juga ku ulang beberapa kali supaya aku lebih memaknakan maksudnya.

Petang ini, aku berniat utk memberi makanan kepada beberapa jiran tetangga.
Aku runsing, memikirkan hal dunia yg itu.
Tapi, kerana sudah berniat, dan berazam, maka aku teruskan juga!

“… Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yg bertawakkal.” (Surah Ali Imran, ayat 159)

Usai beli barangan, terus memasak.
Terlerai sekejap hal dunia yg itu.

Membuka emel.
Allahu akbar~

Terasa sangat Allah itu sangat dekat.
Beberapa hari juga aku runsing tntg hal dunia yg itu.
Sebelum Maghrib ini, Dia telah menjawab.

Tapi, aku takut.
Bimbang.
Tapi, tak maahu bersangka-sangka dengan-Nya.

Dia memberi supaya aku salurkan lagi kepada yg berhak, layak dan memerlukan.
Hakikatnya, duit dan rezeki yang Dia berikan, bukan hanya utk diri sendiri.

Allahu Allah.

Leave a Reply

