Fila Sufia.

15 Feb

Fila Sufia.

Ku jumpa nama yg indah ini.
Fila Sufia maksudnya cintakan hikmah.
Apa-apa pun yg terjadi, carilah hikmah daripada nya.
Biar seperit mana pun perkara itu.
Biar berdarah mana pun hati tntg perkara itu.
Yang penting, cari dan cintakan hikmah!

Aku terkesan.
Bukan sebab aku tak pernah tahu.
Malah sebelum ini aku selalu berusaha utk ‘cari dan cintakan hikmah’ utk apa2 yg terjadi pada diriku.
Semua perkara yg terjadi aku genggam, kunyah dan aku telan!
Aku kena berjiwa besar.

‘Org yg berjiwa besar akan menampung jiwa2 kecil disekelilingnya’.
Kata2 Prof Hamdi.
Aku pegang!

Aku dapat rasa kebelakangan ini aku seakan jauh daripada sifat ‘cintakan hikmah’ itu.
Sebab itu aku terkesan dgn nama indah – Fila Sufia.

Aku terasa diketuk, dipukul dgn nama yg indah itu.

Aku tahu, Allah sedang berbicara dengan aku.
Allah sedang memanggil aku utk bermuhasabah.

Aku mahu gapai cinta Allah SWT!

“Hikmah itu bukan sekadar kebaikan luaran yang kita peroleh, tetapi yang paling penting adalah kebaikan dalaman. Lalu pada ketika saya memberikan masa saya kepada orang yang memerlukan, saya sebenarnya sedang mencari hikmah. Bagaimana kamu mahu memperoleh hikmahnya ikhlas dan sabar, sekiranya kamu tidak pernah memberi?” (sumber: Pada Ketika Nama Perempuan Itu Bererti)

Berasal dari kalimah sufia atau suf iaitu bahasa Yunani yang bermaksud hikmah sebagaimana kenyataan al-Bairuni. Justeru, kalimah failasuf (falsafah dalam bahasa Arab) daripada fila sufia yang bermaksud cintakan hikmah. (sumber: Fikrah Fila Sufia)

Leave a Reply

