Surat Kepada Yang-Disayangi

6 Aug

Assalamualaikum wbt A,

Alhamdulillah, Allah izinkan juga untuk kita berada pada hari 3 Ramadhan tahun ini.
Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Masih adakah esok hari untuk kita terus berada dalam bulan Ramadhan ini?
Jika tiada, apa bekalan yg mahu kita bawa untuk bertemu-Nya?
Ntah, kadang-kadang saya rasa, takde apa pun yg saya boleh bawa, jika ditakdirkan-Nya, 4 Ramadhan 1432H bukan lagi milik saya.

Rabbana walatuhammilna mala toqatalanabih.
(Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya.)
Wa’fuanna, waghfirlana, warhamna.
Wa’fuanna, waghfirlana, warhamna.
Wa’fuanna, waghfirlana, warhamna.
(Berilah kemaafan kpd kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami)

Harapnya A sihat.
Sihat fizikal, ibadah dan hati.

Bertambahkah ibadah Ramadhan ini?
Ramadhan adalah bulan yg dinantikan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat baginda SAW.
Berakhirnya Ramadhan , mereka menangisinya.

Saya mahu bertanya, pernah tak A sendiri rasa macam tu? =)

Saya sendiri masih mencari diri saya dalam Ramadhan ini.
Saya sedang mencari diri saya yang mengatakan yang saya ini ‘hamba Allah’.
Kadang2, saya rasa saya hilang rasa ‘kehambaan’ tu.

Pernah suatu masa dahulu, cara hidup saya jauh menyimpang daripada cara hidup seorang hamba Allah.

Solat fardhu bukan di awal waktu.
Sedangkan kalaulah kita ini mengaku hamba-Nya, kenapa mesti kita akur kepada yang lain selain daripada Allah SWT?
“Tak apalah, waktu solat panjang lagi.”
Betul lah, waktu solat panjang, tapi, masih adakah hayat kita utk 1 minit selepas ini?
Kematian itu pelbagai cara, kan.
Tak kira umur dan dimana.

Aurat pun tidak terjaga dengan baik.
Kononnya pada masa tu saya rasa kecantikan seorang perempuan itu perlu ditunjukkan kepada umum.
Supaya kita rasa dihargai dan dipuji.
Seronok sangat bila dipuji.
Inilah dia pemikiran, hasil ‘cucukan halus’ para musuh Islam.
Lihat di majalah-majalah, wanita di eksploitasi!
Model2 perempuan yang terlibat dalam fotografi, kemudian di dedahkan kepada umum.
Itu kah cara hidup seorang ‘hamba Allah’?
Cara hidup seorang hamba bukan begitu.
Kerana, termaktub di dalam ‘rules’ Tuannya, kecantikan dan aurat wanita perlu ditutup.
Wanita bukan untuk dieksploitasi.

Satu hari, Allah SWT gerakkan hati saya, lajukan otak saya utk berfikir lebih ke hadapan.
“Layakkah kau dipuji? Semua ni milik kau ke? Kau hanya penerima, bukan pemberi! Tak selayaknya kau dipuji”
Ucapan Alhamdulillah yg sering kita dengar, tapi maksudnya entah pernah atau tidak kita dalami.

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah.
Jarang kita guna.
Bila kita di puji, kita rasa ianya utk kita.
Bukankah segala pujian itu perlu dikembalikan kepada Allah SWT?

Entah, bila hidup ini seperti mendambakan pujian orang, mengikut arus zaman yg entah betul, entah tidak, menjadikan hidup saya bukan lagi berpaksikan Allah.
Hilang sudah title ‘hamba Allah’.
Jadi, siapa kita di dunia ini?

Saya mencari-cari erti ‘hamba Allah’.
Saya cuba untuk mendalami, memahami dan memaksudkan diri dengan ‘hamba Allah’.

Pergaulan. Kadang2 perempuan seperti hilang sudah malunya.
Saya bersekolah perempuan.
Fenomena couple ni dah lama saya dengar, dari menengah rendah lagi.

Saya pernah lihat kawan saya menangis kerana teman lelakinya.
Saya pernah dengar kawan saya gaduh dengan teman lelakinya.
Saya pernah nampak kawan saya keluar berdua dengan teman lelakinya.

Yang membuatkan kadang2 saya terfikir, betul ke cara diorang ni?
Pergaulan bebas lelaki perempuan, yang diadaptasi dari cara hidup barat, dan bukannya cara hidup Islam!
Betul kan, musuh Islam sudah berjaya mencucuk jarum halus kepada umat Islam?
Pemikiran kita juga dijajah, sehinggakan ada yg merasa menjadi looser apabila tiada teman lelaki!
Apa ini? Islamkah saya jika saya berfikir dengan cara itu?
Cara hidup Islam mengajar perhubungan yg halal antara lelaki dan perempuan hanyalah melalui perkahwinan.
Bukannya dengan berbalas-balas SMS di handphone, mahupun ber’webcam’ di skype atau dimana-mana.
Dulu, saya pernah berkata, “Alaa.. biarlah diorang. Bukannya diorang buat benda tak elok pun.”
Islam agama yg mencegah. Islam mencegah permulaannya supaya permulaan yg tidak elok ini tidak terarah kepada suatu perbuatan yang tidak elok.
Ya, aku ‘hamba Allah’!

Kita ambil mudah, kita ambil enteng peringatan-peringatan Allah dalam Al-Quran.
Oh, saya nak tanya A, dah hampir beberapa bulan di NZ (baca: tanah pembentukan diri muslim), A dah habis baca tafsir Al-Quran?
Baca tafsir Al-Quran yang disertai dengan hati yg betul2 mahu mengenal Allah melalui kalam suci-Nya.

Bukankah kita ini ‘hamba Allah’ yang sentiasa tertakluk kepada pemerhatian Allah SWT 24 jam?

Kita kata kita orang Islam.
Orang Islam cara hidupnya berpaksikan Al-Quran dan hadis.
Al-Quran adalah susunan ayat-ayat Allah, iaitu Tuhan kita, yg juga sebenarnya adalah Tuan kita.

Al-Quran ada menyebut, “..sedangkan perempuan yg baik utk lelaki yg baik dan lelaki yg baik utk perempuan yg baik. Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang..” (Surah An-Nur ayat 26)

Bila melihat realiti masyarakat sekarang, sering membuatkan saya terfikir, “Berapa ramai je orang islam yg betul2 menghayati ayat Al-Quran? Berapa ramai orang islam yg betul2 mahu menjadikan islam sebagai cara hidup?”

Kita kata kita sayang Islam.
Bila ada orang cemuh islam, di Negara Barat sana, kita marah.
Bila ada orang lukis gambar kartun Nabi Muhammad SAW, kita marah.
Betul lah tu, tak salah. Sebab perbuatan itu jelas menghina Islam!

Tapi, dalam kemarahan kita itu kita kadang2 lupa utk mengrefleksi diri.
Kan? Betul kan, saya cakap ni?

Sayangkan islam bukan semata2 marah apabila islam dihina, tapi, sejauh mana juga kita beramal dengan islam.

Kita marah orang hina islam. Sebab kita kata kita sayang islam.
Tapi, apa perbuatan kita yg menunjukkan kita ni sayang islam?
Sedangkan apa yg islam suruh kita buat, kita sendiri rebel!
So what’s the point kita marah orang, kalau kita sendiri pun tak pernah nak reflex diri.

Sayang islam. Sayang islam. sayang islam.
Bukanlah sekadar perkataan yg perlu kita ucapkan di bibir, ataupun taip di tangan.
Malah, perlu kita zahirkan dengan perbuatan.

Semua perkara diatas adalah perubahan kepada cara saya berfikir (baca: anjakan paradigma).

Saya nampak kebanyakan umat islam ini adalah reaktif dan bukannya proaktif.
Termasuklah saya, kadang2!
Sikap dan perbuatan ini yang kadang2 menyebabkan kita jauh daripada islam.

Kita kadang2 mengharapkan perubahan pada diri kita.
Sebab kita tengok kawan2 kita dah berubah. Tapi kita masih belum.
Kenapa?
“Oh, sebab dia usrah sana. Usrah sana best, patutlah diorang cepat berubah.”

Langsung kita rasa, usrah kita tak berkesan. Tak masuk ke hati.
Mudah. Sangat mudah kita menjadi judgemental. =)
Saya lah tu.
Suatu masa dahulu.

Kita terlalu senang dan cepat meletakkan kesalahan pada orang lain, yg kadang2 kita lupa untuk melihat/meletakkan kesalahan kepada diri kita.

Kita kata kita mahu menuju Allah SWT.
Tapi, malangnya kita ini lemah dalam bermujahadah.
Langsung, kita berasa down.
“Ah, aku tak ckup tarbiyyah.”
Jalan menuju Allah, bukanlah jalan yg dibentangkan dengan karpet merah.

Lihat sahaja perjuangan para Nabi. Berapa ramai daripada mereka yg dibunuh di zaman Bani Israel.
Mereka dibunuh kerana mereka berada dalam ‘perjalanan menuju Allah’.

Lihat juga para pejuang ikhwanul muslimin di mesir.
Zainab al-ghazali, Imam Hassan Al-Banna, Sheikh Ahmad Yassin dan lain-lain lagi.
Mudahkah perjalanan mereka dalam menuju Allah?
Tidak! Semestinya tidak. Mereka di penjara, di ugut bunuh.
Tapi, mujahadah mereka kuat.
Mereka fokus kepada apa yg mereka mahu (iaitu jalan menuju Allah), sekalipun dunia berusaha ‘mencuri hati’ mereka.
Tetapi, dunia gagal!

Kita bagaimana? Apa fokus kita? Apa usaha kita dalam mencapai fokus kita?
Fokus kita adalah menuju Allah SWT, mencari dan mengejar redha-nya.
Usaha kita dlm mencapai fokus ini tidak lain dan tidak bukan, mujahadah.
Kita bermujahdah melawan segala nafsu dan godaan (dunia dan syaitan) yg ada.

Hati kita bagaimana?
Sihatkah? Sakitkah? Ataupun sudah mati?
Na’uzubillahiminzalik.

Kenapa susah sangat kita mahu mencari hidayah Allah?
Adakah salah Allah?
Salah Allah yang tak nak bagi hidayah pada kita?
Astaghfirullahal’azim.

Setelah sekian banyak nikmat Allah yg Dia berikan pada kita, kita masih tergamak mahu menyalahkan-Nya, hanya kerana kita tidak lagi berubah?
Astaghfirullahal’azim. Astaghfirullahal’azim. Astaghfirullahal’azim.

Allah tak pernah salah!
Cuma kita yang tak pernah berfikir tentang-Nya.
Sebab kita ini take something for granted.

20 tahun lebih hayat kita di dunia ini, berapa masa kita yg kita peruntukkan untuk berfikir tentang Allah?
Masa kita hanya banyak dilalaikan dengan hiburan dunia.
Facebook, chatting, fesyen, artis. Budaya hedonism!
Sekali lagi, musuh islam telah berjaya mencucuk jarum kepada kita!

Tahniah kepada mereka!
Takziah kepada kita!

Kita yang memberi mereka menang, kan?
Kita tak mahu belajar dalam tentang islam. Kononnya sibuk.
Sudahnya kita sendiri yg tertipu dalam kesibukan yang kita cipta.

Entah sampai bila kita mahu sedar diri.

Ayat Allah SWT yg ini, kita pandang enteng.
“Wahai orang2 yg beriman! Masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhan dan janganlah kamu ikut langkah2 syaitan.”(Surah Al-Baqarah, ayat 208)

Kita ambil islam setakat yg kita mahu sahaja.
Agak2 benda ni kena dengan jiwa kita, agak2 benda ni menyejukkan hati kita, kita ambil lah.
Yang akhirnya menjadikan kita seorang yg ignorant.
Yang kemudian, kita akan menjadi seorang yg reaktif, daripada proaktif!
Kita menyesuaikan islam dengan cara hidup kita.
Sedangkan, sebagai seorang ‘hamba Allah’ bukankah kita yg perlu menyesuaikan hidup dengan cara islam?

Oh, dah panjang rasanya saya menulis pada awak ni.

Saya nak minta maaf sebab usrah kali ini mungkin tak seperti yg awak expect kan.

Saya ambil pendekatan menulis ini kerana saya rasa hanya dengan penulisan saya mampu menzahirkan apa yg saya rasa.
Saya nak berkongsi dengan awak apa yg saya rasa dan fikir.
Dan, saya tahu, cara saya berfikir tak sama dengan kebanyakan orang.
Tapi, saya tahu, memang islam ini akan menjadi suatu yg asing di akhir zaman ini.

Saya berkongsi dgn awak apa yg saya dah rasa selama 23tahun saya berada di atas muka bumi-Nya.
23tahun, tapi ntah berapa tahun, ataupun mungkin hari, saya dedicatekan hidup saya ini betul2 sebagai hamba Allah?

Selamat membuat anjakan paradigma.
Selamat berpuasa.
Selamat melakukan perubahan kerana Allah SWT di dalam bulan Ramadhan ini.

Saya sayang awak, insyaAllah!❤❤

Saya,
Yang sedang mencari erti diri seorang hamba Allah SWT.

3 Responses to “Surat Kepada Yang-Disayangi”

  1. shud August 9, 2011 at 9:14 pm #

    ya saya pun nak berubah…InsyaAllah!

  2. Shikin August 10, 2011 at 8:40 pm #

    tahniah akak! suka apabila membaca post akak.. rasanya saya lagi teruk dr akak pasa suatu masa dulu.. apapun.. saya sentiasa doa kepada Allah tuk selalu membimbing saya ke jalan Nya.. dn sentiasa mendapat nur dr ilahi.. kita harap kk mimi leh bntu kita dlm menggapai impian kite ni…. insyaAllah.. sayang akak !

  3. man nieque September 10, 2011 at 8:42 pm #

    Allahuakbar!! Subhanallah..alhamdulillah…i myself thinked the way u r thinking during the past ramadhan..alhamdulillah..semua apa yg berlaku pada saya adalah atas izin Allah jua..alhamdulillah…

Leave a Reply

