segera dalam baik.

4 Sep

mulanya tak terasa nak tulis, tapi, rasanya perlu juga utk dituliskan. lagipula, dlm bulan Ramadhan ini, berkali-kali saya dgr tentangnya. peringatan daripada Allah kpd saya. (mungkin kpd anda juga.🙂 )

semalam melawat blog kak intan nadia. sebelum itu menyelinap di blog kak zaffan khalid. sebelumnya pula, melihat status2 sahabat di facebook. boleh dikatakan kesemuanya menyebut dan berkisar tntg ‘fastabiqul khairat’.

———————————————————————————–

dlm mukhayyam di kaitoke camp yg lepas, seorang sahabat ini menyebut, ‘fastabiqul khairat’. saya tahu itu bahasa Arab, tapi saya tak tahu maknanya. terasa mahu bertanya, tapi, mungkin lah masa tu perasaan ignorant tu melampau2 tebal nya. maka saya abaikan, dgn tanggapan, “tak penting sangat kot.”

semasa di kem itu juga, Ramadhan bermula. maka, dgn niat utk menghabiskan 30juzuk Al-Quran di dalam bulan Ramadhan ini, saya mulakan kembali bacaan Al-Quran, drp surah Al-Fatihah, Al-Baqarah dan seterusnya.

dalam ayat 148, surah Al-Baqarah, saya bertemu dgn jawapan kpd persoalan. persoalan yg saya mahu abaikan, tapi Allah mahu jua saya tahu tentangnya. subhanallah. alhamdulillah. allahu akbar!

وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُاللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ

mksud: Dan setiap umat mempunyai kiblat yang dia menghadap kepadanya. Maka berlumba-lumbalah kamu dalam kebaikan. Dimana saja kamu berada, pasti Allah akan mengumpulkan kamu semuanya. Sungguh, Allah Maha Kuasa atas sesuatu.

‘berlumba-lumbalah kamu dalam kebaikan.’

yup! masa usrah yang pertama utk semester ni, kak meme pun ada cakap, “kita mesti berlumba-lumba dlm mmbuat kebaikan.” langsung, kak meme tanya, ‘sape nak start dulu bagi tazkirah utk usrah minggu depan?’.. dgn pantas miminapis menjawab, ‘saya!’.

lagipula, masa itu, kes tentang umat Islam di Xinjiang mendapat tempat di hati saya. mahu berkongsi dgn rakan2 dlm usrah, tapi, xtahu bagaimana. maka, apabila di offer ruang utk mmberi tazkirah oleh kak meme, terus saya grab! alhamdulillah.🙂

————————————————————–

dlm bulan Ramadhan ini, saya terasa sangat bagus utk dikongsikan ayat ini. semoga amalan di bulan Ramadhan ini dapat terus dipraktikkan di bulan2 yang akan datang juga, insyaAllah.

berlumba-lumba dalam kebaikan. kerana kata kak mun, “nak dpt syurga Allah tiada kompromi!”

berlumba-lumba dalam kebaikan. bagaimana? beri orang iftar (berbuka puasa), walaupun sebiji tamar. (mungkin juga boleh utk moreh?😀 )

mungkin juga boleh..

tolong kak wani, pelajar perubatan tahun akhir Otago University, menyiapkan karipap nya. tatkala kak wani bergegas ke sekolah nya pada pkul9pagi ini. hehe. k.wani ada kelas psychiatry brsama pesakit nya.

karipap permintaan ain arfah. haha~ oh tak jgak, mmg k.wani nk buat karipap pun. kebetulan, ain mahu karipap hasil air tangan kak wani.😉

rajin benar menolong orang memasak. balik mlaysia nnti, kalau tak masak jugak, tak tahu nk kata apa.😛 na’uzubillahi minzalik.

fastabiqul khairat!

betulkan niat!🙂

————————————————–

satu masalah, apabila di rumah kak wani, pastinya saya yang paling muda. maka, apabila disuruh menjadi imam dalam solat berjemaah, saya akan tolak. dgn alasan, “takpe, saya hormati yg tua.” sungguh ntah apa-apa miminapis ni.

tapi, jika didesak, seperti yang dibuat pada malam semalam oleh kak deney, “mimi tak pernah pun jadi imam..” (padahal saya pernah je jadi imam, tetapi ketika itu hanya saya dan kak deney~!) dan kak wani, “banyak permintaan ni mimi..” maka, saya terima saja. kerana, malam semalam, tiba2 terlintas di fikiran tntg ayat ‘fastibiqul khairat’ itu.

terima kasih di atas peringatan ini ya Allah.🙂

mungkin perlu lebih banyak dalam berbuat kebaikan, miminapis!

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

wallahu’alam. correct me if I am wrong.🙂

7 Responses to “segera dalam baik.”

  1. natasha September 4, 2009 at 11:20 am #

    nak duk umah kak wani jugak!

    • miminapis September 5, 2009 at 10:08 pm #

      xleh~!😛

  2. cik n September 4, 2009 at 7:08 pm #

    nurulain loves this! semoga terus istiqamah mimi! fastabiqul khairat!

    • miminapis September 5, 2009 at 10:09 pm #

      hehe. miminapis loves cik n~!😉
      nangis kat airport? hehe.😀

      • cik n September 6, 2009 at 2:54 pm #

        love u too!
        x nangis kat airport, tahan2=p

  3. ain haris September 4, 2009 at 9:19 pm #

    mane cream puff cik mimi napis ni..apsal xde kabar berita pun..

    • miminapis September 5, 2009 at 10:10 pm #

      xnak~! cream puff dh jadi benda lain.
      nasib baik kak zaryn pandai alter.
      kalau tak memang dah membazir je 2 adunan cream puff tu.
      hehe.😀

Leave a Reply

