sensitif, alert

30 Jul

cuba lihat gmbar di bawah. baca dan cuba jawab. menguji ke’sensitif’an kita sebagai umat Islam.πŸ™‚

Untitled

satu soalan je pun. xsusah kan? ingat tu, “Perlu login untuk mengundi”.πŸ˜›

sebenarnya, bukannya undi pun. sbb jawapannya mmg dh ada. ‘login di www.iluvislam.com‘, kemudian jawab. insyaAllah, (setakat yg saya jawab tadi), jawapan yg tepat adalah jawapan yg ramai di undi.πŸ™‚


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

macam mana? alert kah kita? kemudian, apa yg kita buat?

ini saya sertakan sekali artikel utk pembacaan. semoga ada manfaat.

sumber: arrahmah.com

“…Persatuan Islam Tionghoa Indonesia (PITI) mengecam kebrutalan pemerintah Cina dan etnis Han terhadap minoritas Muslim Uighur, dan menyesalkan akan diamnya umat Islam yang mengabaikan penderitaan, penganiayaan serta diskriminasi yang dialami Muslim Uighur…

…Lebih dari 150 orang terbunuh dalam kerusuhan yang melibatkan etnis Muslim Uighur dengan etnis Han di provinsi Xinjiang Cina. Kerusuhan tersebut pecah setelah ribuan muslim Uighur melakukan protes atas terbunuhnya dua orang etnis Uighur di sebuah pabrik mainan di Guangdong…

….Pemerintah Cina lewat presidennya Hu Jintao pada Kamis (9/7) kemarin mengatakan bahwa kejadian kerusuhan tersebut telah direncanakan dan diorganisir oleh tiga gerakan yang di dalam Xinjiang sendiri dan di luar negeri,” merujuk kepada ektrimis Islam, separatis dan teroris…

…Meningkatnya ketegangan etnis di Xinjiang tampaknya juga dipicu oleh membanjirnya etnis Han ke dalam wilayah tradisional Muslim Uighur…”

——————————————————–

juga, saya mahu berkongsi tentang video ini. sumber: Notthingham Kini

terkesan. ini saya petik sebahagian ayat drp video tersebut. yup, ini isu yang sama. isu Palestine. isu yang sama dan lama, tapi, masih tidak berkesudahan.

kurangkah usaha kita untuk membantu saudara2 disana? apa ‘pertolongan’ kita kpd saudara2 disana?

“……ketabahan mereka ni luar biasa….mereka keluar hospital selepas kaki yang kudung…masih lagi boleh tersenyum… takde tanda bahawa mereka ada depression….kanak2 perempuan, budak lagi, yang kudung kakinya….”mengapa awk masih lagi tersenyum?”…“saya senyum kerana saya gembira.” “kenapa?” kerana kakinya telah mendahuluinya ke syurgasatu perkara yang kita pun tak mampu nak terapkan dlm diri kita walaupun kita kata kita beriman kepada Qada’ dan Qadar Allah SWT..”

SUBHANALLAH. SUBHANALLAH. SUBHANALLAH. hanya Allah yg mengetahui perasaan saya. kagum, malu pd diri sendiri; bercampur baur.

“..bukan setakat terhenti dengan boikot, bukan setakat terhenti dengan demonstrasi… pertama sekali, dimana solat malam kita? dimana kita punya qiamullail, kita berdoa tengah malam “Ya Allah, selamatkanlah saudara2 ku di Gaza..”

tanya lah diri. tanyalah diri. tanyalah diri, wahai empunya diri!.

sedangkan kini, masih ada lagi yang tidak memboikot. alasan, “alaa.. dah biasa guna barang ni..”. perlu tahu, “kalau hendak seribu daya, TAK HENDAK SERIBU DALIH.” sungguh! kerana saya juga sedang mempraktikkan ini. (sabun Dove, colgate, nokia, dan lagi..) moga istiqamah, miminapis! paling tidak, diboikot apa yg terlihat dek mata.

oh, laptop ini juga ada cip dari intel. xkan lah nk dibuang. minimum kan penggunaan, jika tidak mampu memboikot semua.

yang paling2 penting ialah berdoa kepada Allah SWT.πŸ™‚

ketika waktu2 peperiksaan, org byk berkata, “doa lah kat Allah.”. jadi, waktu ini, kita juga sedang ‘menghadapi peperiksaan’. periksa = uji! siapa yg menguji kita? Allah! menguji sejauh mana kita peka tentang saudara2 Muslim kita. kalau kita sekarang sedang di uji, maka? maka, berdoa lah kepada Allah. berdoa untuk kesejahteraan umat Islam, dunia dan akhirat, insyaAllah.πŸ™‚

selamat menonton! (menghayati!)πŸ™‚

Vodpod videos no longer available.
Vodpod videos no longer available.

wallahu’alam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

2 Responses to “sensitif, alert”

  1. Areda August 7, 2009 at 6:40 pm #

    salam mimi..
    sorry lmbt nk wish ni..happy birthday dear!!!
    may Allah give you the best in life…InsyaAllah..

    • miminapis August 7, 2009 at 8:25 pm #

      are da! nak hadiah😦

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: