post yg lambat.

24 May

alhamdulillah, jumaat lagi~!πŸ™‚

masa (semasa~!) baca surah al-Kahfi pagi tadi, tetiba saya teringat tntg hadis ini. saya pernah baca di hadis harian JAKIM di iLuvislam.com.

Daripada al-Barra r.a katanya : β€œ Di kala seorang lelaki membaca surah al-Kahfi tiba-tiba ia melihat binatang peliharaannya berlari dan ia melihat bagaikan sekumpulan mega atau awan lalu ia datang menemui Rasulullah SAW dan menyebutkan mengenainya kepada Rasulullah SAW. Lalu Rasulullah SAW bersabda : β€œ Itu adalah as-Sakinah (ketenangan) yang turun bersama al-Quran atau turun di atas al-Quran.” (al-Bukhari, Muslim dan at-Tirmidzi)

dlm hati, “best nya kalau dapat merasai ketenangan seperti yg di nyatakan dalam hadis ni, kan?” okeh. sekarang kita tengok huraiannya sikit.

Dalam surat al-Kahfi, diceritakan tentang kisah Ashaabul Kahfi, (pemuda-pemuda beriman), kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir a.s serta kisah DZulkarnain dan Ya’juj dan Ma’juj. Dalam beberapa hadith, Rasulullah SAW menggalakkan kita agar membaca dan menghafal surah ini kerana dengan membacanya dapat menghindarkan diri dari fitnah (musibah). Di dalam surah al-Kahfi ini terkandung isyarat penting mengenai Hari Akhirat, seperti mana yang dipelajari daripada kisah-kisah yang dipaparkan iaitu pengalaman Ashabul Kahfi yang tinggal dalam sebuah masyarakat yang kufur kepada Allah SWT, Nabi Musa a.s yang banyak belajar daripada Khidr dan tentang sebuah pemerintahan dalam kisah Dzulkarnain yang kesimpulannya dapat memberikan kita pengertian tentang nilai-nilai keimanan yang sebenar. Semua ini perlu direnungkan oleh seluruh umat Islam kerana apabila surat ini dibaca secara keseluruhannya akan tergambar kepada kita tentang perkaitannya dengan realiti semasa yang melalui yang tahap-tahap yang berbeza iaitu permulaan, perkembangan, dan berakhirnya dunia ini dengan kedatangan nabi Isa a.s sebelum kemunculan Hari kiamat.

saya terkesan dgn ayat last huraian kat atas ni. saya akui, walaupun setiap hari jumaat saya akan baca surah ini, tapi, sbnrnya sampai sekrang pun saya tak dapat nk tgok tafsirannya yg sebenar. memang, kadang2 saya akan baca tafsir yg ditulis. tapi, kiranya skrang, saya mcam baca sahaja (saje!) tafsir trsebut, ambik iktibar, dan saya tahu, saya kurang mendalaminya. senang cerita, macam touch on the surface je. [maka miminapis, kamu kena baca lebih tntg surah ini! saya suka baca tafsir Ibn Kathir yg online tu. tapi this week, tak menjenguk lagi ke situ. herk~😐 ]

oh, tetiba teringat perbualan dgn adik saya, wawa, drjah 1. (xde kaitan pun sbenarnya~πŸ˜› )

mimi : wawa, wawa dh periksa ke?

wawa : a’ah dah.

mimi : wawa dapat berapa A?

wawa : cikgu tak bagi kertas lagi. sekolah petang pun dah periksa jugak. susah sket. [sekolah petang = KAFA]

mimi : kenapa susah? tak baca buku eh ha?? main je keje? haha..πŸ˜›

wawa : tak lah. soalan tu suruh sambung2.

mimi : sambung2 apa?

wawa : dia tulis, “syukran jazilan ya ustazah!” lepas tu dia buang huruf depan tu. lepas tu dia suruh carik huruf yg betul.

mimi : oo.. susah ape nye. tu reti sebut tu.

wawa : susah nk carik. hehe.

mimi : banyak lah alasan kau eh. [dalam hati : balik Malaysia nnti kena bagi tuisyen alif ba ta, budak ni!]

—————————————————————————-

saya bukak langsir, nampak hujan turun. “alhamdulillah, ‘ketenangan’ dah sampai.” πŸ™‚

luar tingkap ada sebatang pokok. pokok yg saya kira sebagai penghalang antara bilik saya dengan rumah orang sebelah. penghalang yang baik~!πŸ˜‰

suka tengok air hujan turun pada pokok tersebut.. mahu tahu sesuatu? selama 5bulan saya duduk di rumah ini, selama 5bulan saya berdepan dengan pokok tersebut, baru hari ini saya tahu pokok tersebut adalah pokok bunga!. subhanallah. cantik jiddan bunganya~!πŸ™‚

“ada jugak pokok yang hanya berbunga pada waktu winter.” (ayat pelajar yg xbelajar lagi environment biologyπŸ˜› ) sebab selama 3musim saya tmpuh di sini, (summer, autumn n winter) the only musim pokok itu berbunga ialah winter!

*sejak bila lah miminapis minat bunga~* -_-

DSC00031_1

DSC00032_1

DSC00033_1

DSC00034_1

maaf~! kualiti gambar tak berapa nak elok. sbb saya xde DSLR. (haha~) tunggu encik napis beli, nnti saya pinjam.πŸ˜›

maka, sekarang, saya suka tengok2 bunga tersebut. nak ambik xboleh. orang sebelah rumah punya pokok. kang xpasal2 kena marah dgn mat saleh tu.πŸ˜€ best tengok bunga2 kembang. subhanallah.πŸ™‚

————————————————————————–

saya mahu bercerita. cerita tentang kehidupan yang Allah SWT telah tunjuk kepada saya dalam minggu ni.

lepas solat zohor kat surau Kelburn, rabu lepas, sorang kawan ajak saya makan di kafe Kirk building. (saya namakan kawan ini A) kawan saya ni perempuan dan Malaysian. tapi, ada plak sorang mamat Arab ni nak ikut. sbb dia ni selalu buat kerja dgn kawan saya ni. seriusly, kekok jiddan sbb ada laki~! (semak~)

sampai di kafe, sorang perempuan Muslim join kami. muslimah ini berasal dari Iraq, kemudian duduk di Jordan, then skrg tinggal di NZ. nak dijadikan cerita, kawan saya yg A ni bagi coklat kat lelaki Arab ni..

kawan A : here I give you chocolate. because before this you did gave me a bar of chocolate for me to break my fast.

lelaki itu : i won’t accept it. or, i can accept the chocolate, but after this don’t u ever call me ur friend.

herk~ lepas tu lelaki tersebut amek coklat tu, pastu pergi mcm tu je. kawan saya yg dari Jordan ni, halang. saya? saya buat tak tau je. haha~ dalam hati, “ek eleh, bajet gile mamat ni.” adehh.. tak baik sungguh miminapis~

lepas tu, mcm mana ntah, lelaki tu datang balik. (haha~) dia explain la itu ini.

sampai sekarang saya ingat dia cakap, “yes, we are from different culture. but we must remember, we are Muslim. we have the Islamic culture. Islam told us to appreciate our friends, and so I did. so, do not let ‘our own’ culture, Malaysia, JordanΒ  n etc, be a barrier.” (camtu lah lebih kurang ayat dia~)

setepek kena kat muka sendiri! saya terfikir, a’ah kan. memang kita serumpun. sebenarnya lelaki tu bukan pengikut ahli sunnah wal jamaah. dia sendiri kata, dia pengikut syiah. jadi, saya jadi pesimis sket. (tu lah. xbaik miminapis ni.) tapi, dia tak lah extreme sangat dgn syiah dia kot. sbb dia kata, parents dia sunni, tapi dia n kakak die je syiah. saya pun xfaham macam mana.

saya teringat pada video The Arrival yang pernah saya tonton dulu. sebenarnya, tak kira lah kita ni ahli sunni ke, syiah ke apa ke, yang penting, kita cari titik persamaan. sbb kita pun berpegang kepada 5 pillars. kalau asyik nk membeza2, mmg susah la kita nk bersatu. sedangkan kat luar, musuh bersepah2 nk porak perandakan umat islam.

apa kaitan nya dgn coklat tu? hehe. panjang. tak yah la cerita. saya tulis, pengajaran yg saya dapat je.πŸ˜›

kalau kita terima kebaikan daripada orang. alhamdulillah, kita terima. then, if kita nak balas balik kebaikan dia, balas je. tanpa PERLU menyebut apa yg dia dah buat.πŸ™‚ boleh?

oh, saya teringin juga nk bercerita tntg perempuan Jordan trsebut. lelaki Arab trsbut prnah mengapproach prmpuan tu, tapi, perempuan tu tolak dgn alasan, ” i want to beΒ  a good Muslimah.” subhanallah. saya sangat kagum dengan beliau.πŸ™‚ perempuan tersebut memang cantik. baik. semoga kuat mujahadah nya.πŸ™‚ [perempuan trsebut pengikut sunni]

—————————————————————————————————–

saya nak kongsi ni.

kalau kita buka surah As-Syu’ara’, kita akan dapat tengok banyak ayat ni,

maka, bertakwalah kamu kepada Allah dan taatlah kepadaku [berulang2 disebut pada ayat 108, 110, 131, 144, 150, 163, 179]

Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam [berulang2 disebut pada ayat 109, 127, 145, 164, 180]

peringatan : sila buka tafsir juga. mana tau kot2 miminapis tersalah ke.

erm.. direct je kot rasanya maksud ayat ni. tapi, saya terkesan dgn ayat dua ni.

sebab? sbb saya baca berulang2 dalam surah tu.πŸ™‚ “eh, macam pernah baca je ayat ni..” terus saya search dalam surah yg sama. bila dh disebut berulang2, maka, itu penegasan la kan?

terasa seperti ayat2 motivasi pulak. xpayah nk search kata2 hikmah dari orang2 barat. (hehe~ alasan org yg xrajin nk meng’search’).

———————————————————-

post ini paling lama saya karang. adeh la~ start karang pagi Jumaat lepas Subuh, excatly after baca surah Al-Kahfi, before pegi sekolah, n postnya pagi Ahad. di rumah kak wani. tempat pelepakan miminapis di hujung minggu.πŸ˜€ sambil melihat kak wani n kak meme memasak lempeng utk breakfast, kak jenny buat keje sekolah, kak cipot n kak fatimah berborak2, n kak asmak baca buku~!

wallahualam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

4 Responses to “post yg lambat.”

  1. mumun comel May 25, 2009 at 1:10 am #

    kakmun??????
    (xpuas ati ) tdo luwa mimi!

    • miminapis May 25, 2009 at 1:27 am #

      herk~ tuan rumah dh komen!!

      okeh2.. kondisi sekarang. pukul 12.24tgh malam.

      kak mun dalam bilik buat kerja lukis2nya sbgai pljar architechture. (smbil pasang lagu ‘adakah kau lupa.’)
      miminapis DAH MMG KAT LUAR.. buat kerjanya sendiri.πŸ˜›
      dan kakak2 yg lain dgn ‘aktiviti masing2’..

      haha~

      p/s: kak mun~! pagi tadi kak mun dlm bilik, saya xtau akak buat apa.πŸ˜›

  2. anis May 25, 2009 at 3:11 am #

    mimi,bestnye dpt rmi kwn foreignersπŸ™‚
    thanks utk sume ilmu yg mimi kongsikn.jom organise usrah on9!ajak hanaπŸ™‚ kalo x keberatanla.
    “Barangsiapa menyembunyikan ilmu,niscaya Allah akan mengekangnya dengan kekangan api neraka”-hadis shahih,Riwayat Ahmad.

  3. Ezati May 26, 2009 at 12:00 am #

    setepek~
    hehe new word for me….

Leave a Reply

