ukhuwah itu sayang?

11 May

alhamdulillah.

weekend ini, kami (Saya!) isi dengan ukhuwah sesama akhawat di sini + cambah lagi ilmu.πŸ˜‰

kami bersenam Ruhul Jaddid pagi ahad semalam.πŸ™‚ berpandukan video di y0u+ube itu.

poster (^ ^)

akak2 tersebut, ada buat program utk kami (adik2 yg baik2 ini. haha~πŸ˜› )

tntg kelahiran kita ke dunia ini. tentang penciptaan manusia. sempena hari ibu barangkali? wallahualam.πŸ™‚

bajet masa nya pkul2.00 smpai 3.30petang je. tapi, sbb ada discussion, video2 penerangan2 drp akak2, solat berjemaah n makan, maka, lewat jugak lah habisnya. pkul8mlm kot abes nya.πŸ˜€ mantap!πŸ˜‰

kalau saya tak nak kupas tntg penyampaian akak2 trsebut boleh tak?

cuma mahu kata, saya suka ukhuwah antara kami. subhanallah.πŸ˜‰ “eratkanlah ikatan hati antara kami Ya Allah..”

saya mula drp kak meme, ye. sbb kak meme yg memula present.πŸ˜‰

oh, sebelum tu, saya sengaja pilih gmbar akak2 ni semasa mereka pakai spek hitam. utk merahsiakan identiti mereka. hehe. tapi, ada jugak akak2 yg saya xdpt nk carik gmbr yg ber’spek hitam’. maaf.πŸ˜€

kMEME

kak meme. del!m@ rAzwa. akak medic 5th year.πŸ™‚ 1st time kenal kak meme, masa kat Lyall Bay. masa kami ada usrah dgn kak wani, time summer dulu. kemudian, kami berjaulah bersama ke Rotorua. kak meme lah yg bawak kereta grup saya.πŸ™‚ akak ni agak tegas lah. tapi, baik jiddan~! kak meme dulu SSP.. agak terserlah la jugak ke’SSP’ian kak meme tu.πŸ˜›

kCIPOTthen, lepas kak meme buat presentation, kami solat asar berjemaah.πŸ™‚ after that, kak cipot plak sambung. tntg hakikat manusia. kak cipot. sharifah aminah. medic 4th year. merangkap akak usrah saya yg sangat tabah.πŸ˜€ tabah dgn kerenah adik2 usrah yg kadang2 gila2 tak bertempat. herk~ (-_-)” kak cipot sgt pandai memasak. pagi semalam, kak cipot ajar saya buat kek blueberry! alhamdulillah, jadi jugak air tangan nur syamimi mohamad napis. tak sia2~!πŸ˜€ salah satu ciri individu Muslim ialah bermafaat kepada orang lain. maka, kalau reti masak, n bagi org makan, insyaAllah, bermanfaat jugak kan?πŸ˜€ makan je keje!

DSC00023

Kaisyahkak aisyah jadi MC dalm program tu.πŸ™‚ kak aisyah orang pahang. pelajar tahun akhir Fizik, under MOE.πŸ™‚ akak ni pun baik jiddan~! masa jaulah ke Rotorua, kak aisyah jadi chef. tatkala kami senang2 di bilik, kak aisyah n the gang bertungkus lumus di dapur utk memasak juadah. sedap~!πŸ˜‰ insyaAllah, winter ni, jika diizinkan Allah SWT, kami akan berjaulah bersama lagi.πŸ˜€ tapi dlm bilangan yg sedikit la. sbb kami antara orang yg abes exam lewat.πŸ™‚ Semoga Allah permudahkan urusan kami dan kita semua, aminn~! saya suka dgr kak Aisyah bercerita tntg Kuantan, sbb kak Aisyah asal sana.πŸ˜€ teringat zaman kecik2, masa kami sekeluarga tinggal di Terengganu. every weekend, kami akan turun Kuantan. drop ayah kat Masjid Kuantan utk solat Jumaat, then, kami n emak, window shopping + survey~! bak kata mak, “tunggu towkey abes solat Jumaat..”πŸ™‚

Knadkak nad. pelajar tahun akhir bioteknologi. akak ni rock2 jugak la. n baik hati. (nak cerita, tapi, xbaik. takut mengaibkan pulak~ tapi cerita ni lawak la sbnrnya. tapi xpe, xyah cite~) maka, kesimpulannya, byk bnda yg kelakar lah tntg kak nad.πŸ˜› selama 3tahun, berjaya survive di new zealand. hehe. kaya dgn taktik~!πŸ˜› teringat masa memula sampai dulu, kak nad ajak saya ke harbour, makan ais krim sambil cerita2. hehe. malu la plak.πŸ˜› sekian lama, miminapis xpernah naik motor, sampai new zealand, baru naik motor. kak nad yg bawak. bukan motor pun sbnrnya, scooter.πŸ™‚ sungguh, saya takut n tak reti naik motor~! haha.πŸ˜€

kkak jenny. ataupun nama sebenar kak ruzaini adam.πŸ™‚ kak jenny tahun ke-4 architechture.πŸ™‚ akak ni saya 1st time jumpa masa kat botanical garden. kitorg ada girls day out!πŸ˜‰ memula jumpa, saya ingat kak jenny garang~! hehe. kami dah berjaulah bersama. dah berpicnic bersama n sbnrnya kak jenny ni baik n kelakar. teringat pagi ahad semalam, lepas baca al-Ma’thurat sama2, kak jenny cakap nk g jogging~! haha~ adeh la. xmenahan~! badan saya tak immune lagi dgn cuaca sejuk di pagi winter ini, kak jenny~!πŸ˜› maka, semua orang aerobic je dalam rumah. kak jenny conduct~! hehe. kami ber‘ruhul jadid’. sangat menarik~! saya dh pernah tgok video senam ruhul jadid tu dulu. tapi, sbb tgok sorang2, so xde feeling sgt. bila buat ramai2 dgn akak2 n sahabat2, di pagi semalam, subhanallah, best rupanya~! 2kali kami ulang sebelum bertukar kepada video klip senam yg lain.πŸ™‚ oh nk cakap jugak. kak jenny kenal kak intan nadia.πŸ™‚ kak jenny dulu sekolah di sains machang, dekat dgn SCIPP. so, kak jenny kenal la akak ketua pelajar SCIPP trsebut. hehe~!πŸ˜‰

Kmun

kak mun. pelajar tahun akhir architechture. kak mun pun, memula saya ingat garang. hehe~ kak mun agak busy. mungkin sbb dh final year kan. kak mun rajin men’drive’ ke mana2.πŸ˜€ juga, itu bermanfaat kepada orang lain,kan? terima kasih kak mun~!πŸ˜‰

kWANIkak wani. pelajar tahun akhir perubatan. n sekarang kak wani sgt2 busy. skrg ni pun, kak wani berada di palmy attachment kat hospital sana.πŸ™‚ akak ni orang negeri sembilan. dulu, sekolah kat za’ba, sebelah dgn sekolah lama saya, tunku kurshiah. then, form 4 kak wani ke sains muar. oh, kalau nk tau, kat wellington ni, ada 5 generasi pelajar sains muar. mula dgn kak wani, kak mun, kak nad, sape ntah lagi..lupe dah. sbb tak rapat n xkenal sgt dgn yg lain2.πŸ˜€ teruknya la kamu ni miminapis~!

kZARYNkak zaryn. pelajar tahun 4 perubatan. sama dgn kak cipot. masa kenal kak zaryn kat rumah kak wani. kami berjaulah bersama masa di Rotorua ari tu.πŸ™‚ -herk~! xleh cerita banyak2. nnti banyak yg ‘terlepas’.- kak zaryn byk bntu saya. sgt terharu. alhamdulillah. Allah itu kan tak kedekut.πŸ™‚ Dia bagi bantuan kepada saya melalui hamba-Nya. supaya kami saling bantu membantu. kemudian, dgn rahmatNya juga, Dia berikan pahala utk setiap kebajikan yg kami(kita!) buat. subhanallah.πŸ™‚

kDIANAkak diana. diorg panggil kak deney. tapi saya xreti nk sebut. so saya panggil kak diana.πŸ˜€ pelajar tahun 4 perubatan.πŸ™‚ sama batch dgn kak zaryn. akak ni sangat best n kelakar. pantang diusik. akak ni cepat malu kalau diusik.πŸ˜‰ orang terengganu. saya rasa akak ni pun kenal kak intan, tapi, saya xpernah pun nk tanya. hehe. sbb kak diana dulu kat KYUEM. kak diana ada kamera best! so hanya tuannya saje yg reti guna. saya suka tumpang mencelah~!πŸ˜›

sepanjang weekend lepas, saya spend masa di rumah kak cipot. berprogram di sana, berusrah disana. subhanallah. saya suka. tapi, saya xtau nk diceritakan bagaimana.πŸ™‚ Allah yg berikan kedamaian n ketenangan itu. lupa sebentar pada kerja2 yg agak byk di rumah.πŸ™‚ kamu tahu, ukhuwah itu indah kan? saling ingat mengingati kerana-Nya. Allah yg pegang hati-hati kami, eratkanlah hubungan antara kami. teguhkanlah dan kuatkan lah ikatannya. amiin~!πŸ™‚

rukun usrah, ta’aruf itu, bukan dalam masa sehari sahaja,kan? setiap kali kita jumpa kawan2 kita, setiap kali tu kita belajr utk kenal dia. subhanallah.πŸ™‚

tetiba saya teringat kata-kata kak Yanti,Β  Saidina Umar r.a pernah berkata, 3 cara utk kenal dengan seseorang tu, kita bermuamalat dgn dia, tidur dgn dia dan travel dgn dia. insyaAllah, dgn izin Allah SWT, kita dpt kenal org tu. berlapang dada, senyum selalu, manis bicara, kasih sayang. subhanallah. subhanallah. subhanallah.πŸ™‚ sayang kan ukhuwah ini, ye~!πŸ˜‰

ramai2 akak2 di new zealand ini, tapi, akak yg sorang ini saya memang xlupa, insyaAllah. di saat orang lain simbiosis, kami parasit! haha. sebab kami saling susah menyusahkan.πŸ˜›

par@s!tisme 1= mimi: “along! tolong buat ni jap.” along: “kau ingat aku kuli kau?”

p@ras!tisme 2= along: “mimi, tolong along jap.” mimi: “alaaa…xde orang lain ke?”

p@ras!tisme 3= along: “mimi, kau jgn bagitau mak ngan ayah eh.” mimi: “baik!”… then, bila gaduh, mimi: “bagitau ayah apa kau buat!” along: “kau memang, kan?!”

haha. adehh la. rindu jiddan~!

peringatan: dialog di atas ni xsesuai utk dipraktikkan dlm kehidupan seharian. jadi, jangan ikut~! miminapis sahaja menulis tentang ini, sbb bila ingat balik, kelakar pun ada. patut la, ada kawan saya kata jadi anak tunggal xbest~!πŸ˜€

aloonganak napis nora.πŸ™‚

emak, selamat hari ibu.πŸ˜‰ sayang emak… :-*

IMG_2247

the only daughters in idris jamilah’s family.πŸ˜€ [maksu, makteh n mak~!]

selamat hari ibu jugak untuk maksu n mak teh.πŸ˜‰ mak tam, mak busu, mak lang, auntie eton, auntie zura. [herk~ kite xde gmbr sume2 la. maaf~]

wallahualam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

8 Responses to “ukhuwah itu sayang?”

  1. natasha May 12, 2009 at 12:20 pm #

    saya junior kak wani juga~πŸ˜€

  2. miminapis May 12, 2009 at 7:21 pm #

    hishh.. nak jugak~πŸ˜›
    haha..

    ye la.. natasha ismail juga generasi SAMURA. batch bape ye, kak?

  3. tumi May 12, 2009 at 9:03 pm #

    mimi, awak xsayang kiter? hehe

    • miminapis May 12, 2009 at 10:17 pm #

      herk~! awak kena bagi 100 sebab kenapa kite kena sayang awak.
      haha~

      xdelah. memain je.πŸ˜€

      sayang awak jugaklah tumix~!

      oh, dah lama xhantar mesej kat awak tulic cmni,
      “tumixku sayang!” haha~

  4. natasha May 13, 2009 at 1:10 am #

    saya batch 22. kak wani batch.. urm jap.. *kira jari*
    batch 17! spm 2001πŸ˜€

  5. a.l.o.n.g. May 14, 2009 at 3:39 am #

    oooo parasit ye! ak x ske susahkan org..ak suke susahkan ko je..yerla, ape gune ade adik kalu x nk tlong akak sendiri kan? (bertuah ade adik2..syukurlah nurul liyana!) hehehe
    SAYANG MIMI LEBEY!

  6. FazMIra May 14, 2009 at 8:04 am #

    mimi~ kiter syg x?? hehheehahahhaa owh tidak!! saje nak menggedik di sini =)

    • miminapis May 14, 2009 at 8:07 am #

      haha~
      mira! serius~! gedik jiddan. haha.
      tak sesuai you!

      reply to fazmira: “a’ah..kiter sayang awak jugak~”
      haha~

Leave a Reply

