duka vs suka

20 Apr

saya mahu ber’blog’. utk lupakan seketika sesakan di dada. utk lupakan seketika encik2 kerja sekolah. (seketika~)

maaf~! saya sudah berusaha. tapi, ia bukanlah tugasan yg mudah bagi saya.

saya jadi sgt bersalah:

-itu tanggungjawab kan miminapis? dlm erti kata lainnya, amanah. bukankah itu semuanya drp Allah? jadi?

“saya sudah berusaha. sungguh!” ~oh, mungkin sebab kurang usaha nya.~

maaf~!

saya tahu, ini adalah tarbiyah daripada Allah kepada saya. supaya kelak saya lebih bersedia dan bijak dalam perancangan, kan? subhanallah, terima kasih Allah, kerana masih ada kasih dan sayang-Nya kpd saya.

sebab?

sebab kamu kata kamu mahu tolong agama-Nya, bukan? (ini yg sebenarnya mmbuatkan saya sangat2 bersalah trhdp tugasan itu๐Ÿ˜ฆ ) utk menolong agama-Nya, kamu perlu lebih serius. lihat sahaja pada Rasulullah SAW dan para sahabat. mereka semua mmbawa agama Allah. even kamu tahu kamu xmampu mnjadi 100% seperti mereka, paling tidak jadikanlah mereka sebagai teladan dan ikutan.

Allah knows best~!

mintak maaf utk sekian kali nya. walaupun saya tahu, “kepada yang di tujukantidak membaca ini, tapi saya tahu “tujuan saya Yang Maha Satu itu”, membaca ini. malah, memang sudah tertulis di dalam Lauh Mahfuz, pada sekian2 haribulan, miminapis akan ber’blog’ utk menyatakan perasaan bersalah nya dan supaya dapat di ambil pengajaran oleh semua! subhanallah. Hebat perancangan-Nya!


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

————————————————————————-

izinkan saya utk bergembira pula. bergembira yang bukan lah melonjak2 seperti org tak betul. tetapi bergembira sekadar utk melepaskan sesakan, tatkala rasa bersalah masih terlekat.

kamu tahu, bagi saya ayat2-Nya selalu mengingatkan saya, dan menggembirakan saya. tentang janji2-Nya.

“Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Ali-Imran:63)

saya cuba utk mnjadi golongan itu. saya cuba! (walaupun terkadang terkehel di tgh jalan) sbb saya mahuย  jadi org yg beruntung~!

“Sungguh, Allah tidak akan menzalimi seseorang walaupun sebesar zarah, dan jika ada kebajikan (sekecil zarah) nescaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan pahala yang besar di sisi-Nya.” (An-Nisa’:40)

saya berusaha utk berkebajikan. berkongsi ilmu juga berkebajikan, bukan? menulis utk manusia berfikir (insyaAllah), juga berkebajikan, kan? semoga diterima amalan oleh-Nya. aminn~

adaย  banyak lagi ayat2-Nya yg sebenarnya menggembirakan orang2 yang mahu bekerja untuk agama-Nya. insyaAllah, kalau ada masa yang terluang lagi, saya kongsikan.๐Ÿ™‚

selain itu, napisfamily juga sering menggembirakan saya.

jadi, saya mahu kongsikan kegembiraan ini.

nana kata, napisfamily sekeluarga ke pameran buku antarabangsa di PWTC semalam. saya menjelesinya. sbb dah lama sgt saya xdpt berjalan2 bersama keluarga. sabar ye miminapis~! (baik!)

jadi, saya pun meng‘text’ ayah. saje mengada2.๐Ÿ˜€

mimi : Assalamualaikum ayah, sihat? Kita dapat dah barang2 yang ayah pos ari tu.Tapi agak lunyai sebab basah. Kita takde dekat rumah isnin sampai rabu ari tu. g jalan2 kat Rotorua (8jam dri wellington). so agaknya barang tu sampai masa kita xde kat rumah la kot kan. terima kasih byak2. hehe =D

ayah : Wkumsalam.. sihat.. barang2 tu boleh pakai ke?

mimi : boleh je guna. kotak luar tu je yg agak lunyai. buku2 n baju2 kat dalam nya tu okey je. (saya bercerita tntg pengalaman berjaulah ke rotorua…)

ayah : lain kali jangan balek malam2..

mimi : Baik~! kita nk ckp jugak. kita dh buat dh (_______), tapi limit nya NZD500 je.

ayah : macamana nak beli tiket flight kalau limit nya NZD500 je..

mimi : ntah, kita pun xtau. haha. tapi sbb ari tu org (____) tu ckp utk international student mmg limitnya NZD500 je. byar tiket flight ansur2 kot. haha. xtau la. nnti kita tanya org tu balik. (jangan marah, sbb kita baru nak kenal dunia =D)

ayah : nanti separuh bayar cash laa… ok

mimi : baik~ (ade la lagi ayat2 yg meleret2, tapi better utk tidak ditulis di sini๐Ÿ˜€ ~)

betul~! tatkala ber‘text’ dgn family mesti rasa sesakan berkurang.๐Ÿ™‚ terima kasih Allah, di atas salah satu cara ini.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

comel la budak kat atas ni~!๐Ÿ˜‰

***sungguh tak boleh blah, dgn ayat ‘byr tiket flight ansur2’ tu~! ade org penah buat ke? siap cakap ‘jgn marah..’ lagi. aikk, kata rindu nak kena marah dgn ayah~ sbb ayah, marah nya marah yg nasihat!๐Ÿ˜‰ ***

wallahualam. correct me if I am wrong.๐Ÿ™‚

-miminapis, kuat please~!-

2 Responses to “duka vs suka”

  1. a.l.o.n.g. April 25, 2009 at 6:47 am #

    kecik2 da pndai guna kredit kad, da besar pndai guna ah long! hahahahahah

  2. cik n April 25, 2009 at 5:56 pm #

    mimi boleh masukkn duit kat dlm credit card n buat die mcm debit card=) so x payah dh bayar separuh2.

Leave a Reply

