pimpin

10 Apr

cuti dah mula.πŸ™‚πŸ™‚ cuti perayaan Easter. semalam, masa buat test biotech 101, cikgu tu bagi coklat. coklat bentuk telur! huhu, comel~!πŸ˜‰ cikgu tu memahami kot, petang2 ni mesti budak2 ni mengantuk jawab test~!.

ari tu, saya telefon rumah, “along, nak balik malaysia cuti 2minggu ni boleh tak?” maka, jawapannya mesti lah “tak boleh.” mak tak bagi, ayah pun tak bagi. ayah kata, “pegi lah jalan2. ada nak pegi jalan mana2 ke?”“a’ah, akak2 senior ajak pegi Rotorua. ada gunung berapi!” ayah cakap lagi, “haaa… elok2~! haha.” baik, ayah~!πŸ˜‰

insyaAllah, lagi 2hari, akan ke Rotorua. erm, bile lah nk pergi berjalan dengan keluarga lagi?😦 huk~

[cuti ini indah~! cikgu2 bagi keje sekolah yang sangat banyak~!πŸ˜‰ tambahan pula, bukak je sekolah, terus ada test! wow! mantap~! ]πŸ™‚

————————————————————————————

semalam, YM dengan kak yanti,

miminapis: akak,
miminapis: saya macam nk bertanya
miminapis: akal tu ape?
miminapis: akal tu boleh datang/trjadi melalui evolusi ke?
itnay hashim: mksdnye
itnay hashim: akal manusia ke ape?
itnay hashim: kalo tnye akak
itnay hashim: akal tu kurniaan Allah
itnay hashim: dlm islam xde teori evolusi ni
itnay hashim: semuanya dtg dr barat
miminapis: oho..kiranya.. evolusi tu mmg xwujud ke?
miminapis: ke evolusi manusia je yg xwujud?
itnay hashim: ape mksd evolusi?

miminapis: perubahan..berubah2..
miminapis: a’ah.. development
itnay hashim: pada akak akal tu anugerah Tuhan dan amanah..
itnay hashim: bila jadi amanah..adalah mnjadi tnggungjwb manusia utk develop n jaga
itnay hashim: sbb tu dlm islam x bg buat perkara x elok
itnay hashim: tkt rosak akal,,n dlm ramai makhluk Allah
itnay hashim: manusia je yg ada akal

itnay hashim: mimi rs knp?
miminapis: sbb.. kan Allah jadikan manusia sbgai khalifah kat muka bumi. kirenya mesti ada akal. kalo tak, cmne nk tdbir alam. huhuΒ  [xtau..xtau.. saya main agak je ni~ kalo salah jgn marah.. ]
itnay hashim: betul

itnay hashim: excellent
itnay hashim: !
itnay hashim: tu lah sebabnye
itnay hashim: n kita kene develop akal kita..tp mcm mana caranya?
itnay hashim: before tu
itnay hashim: ape kegunaan akal kite?
miminapis: akal utk brfikir.. b4 buat keputusan n apa2 pun.
miminapis: cara nk develop akal? hehe.. xtau~ [selalu berfikir kot~]
itnay hashim: btul berfikir
itnay hashim: tp nk fikir ape?
miminapis: fikir semua ciptaan Allah.. setiap bnda yg brlaku disekeliling kita..

miminapis: ke cmne?
miminapis: hehe
itnay hashim: betul
itnay hashim: imam ghzali kate dlm buku dia bimbingan mukmin
itnay hashim: sepatutnya..akal di gunakan utk berfikir ttg kebesaran Allah dan akhirnye menjadikan kita semakin taat dan patuh serta kagum dgn kekuasaan Allah
miminapis: oho. dlm Quran kan kak, ade tak Allah cakap hanya manusia je yg diberikan akal?

itnay hashim: x pasti la pulak akak
itnay hashim: Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat2 Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda2 kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat2 Allah). Mereka seperti hewan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang2 yang sesat.
itnay hashim: 7:179
itnay hashim: ayat ni yang akak mksdkn

p/s: saya edit sket. buang conversation yg xperlu dikongsikan~πŸ˜‰

jadi, apakah kesimpulannya?

apa yang kita (saya!) tahu tentang akal?

akal utk berfikir. akal membezakan yg baik n buruk. akal pun perlu dipimpin. sebab? sebab kalau tak, kita asyik nk berfikir je. maksudnya, memang lah bagus selalu berfikir ni kan, tapi, bila kita asyik nk berfikir yg logik sahaja, n mesti nk tengok benda tu depan mata, baru kita nak percaya, xboleh jugak kan? sebab dalam rukun Iman pun ada cakap tentang “beriman kepada perkara ghaib”. sah2 perkara2 tu kita memang xnampak kan?

maka, kalau kita ada akal, maka kita akan jadi orang yang beragama lah kan? semua orang yang ada agama itu ialah orang yang berakal!

subhanallah, alhamdulillah, allahu akbar~! bersyukur lah kita.πŸ˜‰

tetiba teringat frasa ni. frasa yang selalu diulang oleh saudara Hakim, setiap kali tazkirah lepas Maghrib kat surau KMS dulu. “pertama nya, marilah kita mengucapkan syukur kepada Allah SWT di atas nikmat islam dan iman yang telah diberikan olehNya.” -lebih kurang mcm ni lah ayat nye~πŸ˜€

ada akal – ada agama (Islam) – ada iman!πŸ˜€

maka, pimpin lah akal kita. (baik~!)

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

————————————————————————————-

saya nk kongsi ni sebenarnya. lagu. lagu nasyid, tapi lagu lama.

sepanjang minggu ni. saya asyik dengar lagu ni. even masa nk study biotech pun dengar lagu ni. pastu duk repeat je. tapi, xhafal2 pun.πŸ˜€ [sebab tekun jugak baca biotech kot. haha~ ye ye je. wallahualam.]πŸ˜›

nak dijadikan cerita, saya sedih dengar lagu ni. [saya banyak kali je pun dengar lagu ni, tapi, ari tu, masa dengar, sambil buat keje sekolah, tetiba saya tertangkap ayat ni, “Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu, Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini, Ya Allah Kau Maha Pengampun”. serius, saya sangat tersentuh!]

mulanya masa tu tgah buat keje sekolah, tetiba saya termenung, pandang luar tingkap, pastu ‘menitik’~! [haih~ mcm dlm drama plak.πŸ˜› tapi, kita semua pun sedang ber’drama’ kan? sebab ada yang Sentiasa Memerhati kan kita.πŸ™‚ ]

tetiba teringat ayat ni, surah Ar-Rahman; ayat 29

Apa yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepada-Nya. Setiap waktu Dia dalam kesibukan.

dan teringat pesan ayah~! ayah kata, “jangan dengar lagu masa belajar!!” herk~😐

ni lagu nya.

masa dgr lagu ni juga, saya teringat ayat ni.. At-Taubah; ayat 115.

Dan Allah sekali-kali tidak akan menyesatkan suatu kaum, setelah mereka diberi-Nya petunjuk, sehingga dapat dijelaskan kepada mereka apa yang harus mereka jauhi. Sungguh, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

sbb saya kaitkan ayat ni dgn lirik ni, “Semakin jauh ku dari-Mu, Semakin dekat pula Kau menghampiri daku, Oh, Tuhan Yang Maha Pengasih, Siapalah diriku di pandangan-Mu”

kiranya semua orang pun, Allah bagi petunjuk dulu kepada mereka. kemudian, mereka yang akn decide sama ada nak ikut ke tak petunjuk tu, kan? sebab tu bila kita rasa jauh je drp Allah, Allah akan ingatkan kita. kadang2 kita sedar, tapi depends la kita nk ikut ke tak petunjuk-Nya tu. subhanallah~!πŸ™‚ [tafsiran ayat: seorang hamba tidak akan diazab oleh Allah semata-mata kerana kesesatannya, kecuali jika hamba itu melanggar perintah-perintah yang sudah dijelaskan.]

Vodpod videos no longer available.

wallahualam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: