saya suka malam ini. alhamdulillah.

2 Feb

terima kasih Allah.

alhamdulillah, selesai berusrah dgn kak yanti malam ni.πŸ™‚

saya suke dgn cara kak yanti. kak yanti ckp dgn penuh bersemangat. kirenya setiap apa yg kak yanti ckp adalah penegasan. tntg ayat al-Quran. tentg hadis. saya suke!πŸ™‚ ada certain ayat Quran, mmg before ni pernah terbaca tafsirnya, tapi mcm xtau nk relate kan dgn apa. then, bila kak yanti terangkan, subhanallah, baru faham.πŸ™‚

Allah tidak kedekut, kan? Dia beri kpd kita apa yg kita nak. kita nak ilmuNya, diberiNya ilmu itu. berbagai2 cara. alhamdulillah.πŸ™‚

tntg segala ketetapan yg telah Allah tetapkan kepada hamba2Nya. tersemat di dalam kitab yg nyata, Lauh Mahfuz. masa kak yanti bercerita, saya teringat sesuatu. tentg seorg sahabat saya yg pernah bertanyakan soalan ini kpd saya,

“mimi, kenapa Allah jadikan kita manusia kat bumi ni? padahal semuanya Allah dah tahu. semuanya Allah dah tetapkan.”

masa tu, saya diam n angguk. saya tau penciptaan manusia di muka bumi utk beribadah kepadaNya. tapi saya xreti nk mengaitkannya dgn “…semuanya Allah dh tetapkan.” saya xreti nk jawab apa. huk~ malu. sbb kurang nye lah ilmu. saya ckp kat dia, “takpe, nnti kite try tanya orang yg lebih pakar, eh. pastu insyaAllah, kite bagitau _______”.

lihatlah ini, Al-Quran sudah pun menjawab. subhanallah.πŸ™‚

“Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun.” surah al-Mulk: 2. [before ni duk baca je before tidur. tau x mksud nya? haaa… ambik pengajran ye nur syamimi! ]

analoginya mcm dlm exam. cikgu2 dah tau je pun jawapan2 kpd soalan2 exam kite. kite pun dah tau. cuma nya, kite ikut ke tak apa yg cikgu kita dh ajar. [haaa.. ayook! fikir balik.πŸ˜‰ ]


kak yanti bagi lagi, surah Al-Lail, ayat 5-10.

“Maka, barang siapa memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwaAl-Lail, ayat 5.

“dan mmbenarkan (adanya pahala) yg terbaik (syurga)” Al-Lail, ayat 6.

“maka akan Kami mudahkan baginya jalan menuju kemudahan (kebahagiaan)” Al-Lail, ayat 7.

“dan ada pun orang yg kikir dan merasa dirinya cukup (tidak perlu pertolongan Allah),” Al-Lail, ayat 8.

“serta mendustakan (pahala) yg terbaik,” Al-Lail, ayat 9.

“maka, akan Kami mudahkan baginya jalan menuju kesukaran (kesengsaraan),” Al-Lail, ayat 10.

lihatlah, ayat ini menegaskan lagi kan? kita pilih,kita nk ikut jalan yg diredhaiNya atau pun tidak.πŸ™‚

alhamdulillah, dlm usrah kali ini juga, saya perolehi kekuatan. semoga kekuatan ini berpanjangan. tidak utk hanya malam ini sahaja. ya Allah bantulah.πŸ™‚

cerita tentang Nabi Yunus yg mmbawa diri, lari drp kaumnya. kerana berputus asa dan marah kpd kaumnya.

“dan ingatlah kisah Zun Nun (Yunus), ketika dia pergi dalm keadaan marah, lalu dia menyangka bahwa Kami tidak akan menyulitkannya, maka dia berdoa dalam keadaan sangat gelap, ” Tidak ada Tuhan selaian drp Engkau, Mahasuci Engkau. Sungguh aku termasuk orang2 yg zalim.” Surah Al-Anbiya’; 87.

“maka, Kami kabulkan doanya dan Kami selamatkan dia dari kedukaan. Dan demikian Kami menyelamatkan orang-orang yang beriman.” Al-Anbiya’; ayat 88.

terbukti, bahawa sifat marah itu tidak bagus kan? Nabi Yunus marah sbb kaumnya tidak mengikut ajaran Allah yg dibawanya, langsung melarikan diri. ternyata, Allah Maha Pengampun lagi Maha Pemurah. ikuti pula dlm surah As-Saffat.πŸ™‚

“Dan sungguh, Yunus benar2 termasuk salah seorang rasul,”

“(ingatlah) ketika dia lari, ke kapal yg penuh muatan,”

“kemudian dia ikut diundi, ternyata dia termasuk orang2 yang kalah (dalam undian),”

“Maka dia ditelan oleh ikan besar dlm keadaan tercela,”

“maka sekiranya dia tidak termasuk orang yg byk berzikir (bertasbih) kpd Allah,”

“nescaya dia tetap akan tinggal di perut (ikan itu) sampaiΒ  hari berbangkit.”

“kemudian Kami lemparkan dia ke daratan yg tandus, sedang dia dalam keadaan sakit,”

“kemudian, untuk dia Kami tumbuhkan sebatang pohon dari jenis labu,”

“Dan Kami utus diaΒ  kpd seratus ribu (orang) atau lebih,”

“sehingga mereka beriman, kerana itu Kami anugerahkan kenikmatan hidup kepada mereka hingga waktu tertentu,”

surah As-Saffat; ayat 139 hingga 148.πŸ™‚

samalah. dlm usaha kita utk berdakwah, beramal makruf, nahi mungkar, kita perlu byk bersabar dgn orang2 kita hadapi. jgn cepat berputus asa. jgn cepat mengaku kalah. Allah sentiasa bersama kita, selagi kita berusaha utk mmbntu agamaNya.πŸ™‚

“Wahai orang2 yg beriman! Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” surah Muhammad; ayat 7.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

mahu berjuang bukan senang. tapi tak susah. cumanya, hati dan niat kita kena betul kan? kalau dugaan yg sekelumit pun kita dh meng‘aduh’, bagaimana dgn dugaan yg besar nnti?

[sbnrnya post ini, utk diri saya. utk saya, daripada saya. utk mengingatkan saya. mengingatkan saya dgn kata2Nya, janjiNya. tabah lah hati! pasti ada jalan, insyaAllah.]πŸ™‚

kak yanti kata, doa ini (doa nabi Yunus semasa didlm perut ikan), elok utk diamalkan. sbb kita ni, dlm sehari, pasti akn buat salah. buat salah mksudnya kita telah menzalimi. menzalimi org di sekeliling. menzalimi diri sendiri. kan? [ke ada yg rasa tak?]πŸ˜‰

“……La ilahi illa anta subhanaka inni kuntuminazzolimin” surah al-anbiya’;ayat 87.

“…….Tidak ada tuhan selain Engkau, Mahasuci Engkau. Sungguh, aku termasuk orang2 yg zalim.”

di akhir usrah kami, kak yanti memberi kan kami doa ini.
Vodpod videos no longer available.

saya tersentuh, smpai menitiskan air mata mendengar dan mmbaca doa ini. entah lah. mungkin sbb2 yg hanya diketahui olehNya. saya rasa saya sangat lemah. mahu kuat untuk bekerja di jalanNya ini. (insyaAllah) betul kata kak yanti, ‘kita perlu berjemaah..sedangkan Rasulullah SAW dulu pun berbai’ah dgn sahabat..’

“Ya Allahu Ya Allah, Ya Muqallibal qulub. Thabbit qulubana ‘ala dinika ya Allah..”

“wahai yang memutar balikkan hati, teguhkanlah hati-hati kami di atas agamaMu..”

amin amin ya Rabbal ‘alamin.

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

wallahualam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

One Response to “saya suka malam ini. alhamdulillah.”

  1. fairuz February 2, 2009 at 12:37 pm #

    saya pon suka malam ini:D

    Alhamdulillah Allah itu Maha Sweet sangaaaaatttt kannnn:D

    Oh, Thanks Allah!Kita dapat 1bilik dengan semua Muslims. Moga bersatu atas dasar aqidah kerana ukhwah itu yang lebih diberkatiNya…Tapi ain tak de dalam list pulak.haha

    ameenn! Doakan kteorg ya:D

    Al-Baqarah : 30 itu pon ada menyebut kenapa kita Allah jadikan di muka bumi ini. Dan tiada siapa yang boleh tau kenapa kita nak kena ibadah, kenapa kena jadi khalifah, kenapa Allah nak uji, kerana Allah sebut pada ayat itu Allah berfirman ” Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” Tapi fitrah insani sentiasa bertanya2 dan curious, Alhamdulillah sangat. Itu je yang kita sentiasa jawab setiap kali kita tertanya2 dan curious. Sbb mungkin tak berani fikir benda2 macam ni. Takut aqal yang bertanya2 itu tak bergabung dgn hati jadi aqidah kita goyah. Na’uzubillah.

Leave a Reply

