kamu rasa apa tntg andalusia itu?

31 Jan

alhamdulillah, kerja sekolah dah siap!πŸ™‚ berjaya menyiapkan kerja sekolah sebelum weekend menjelang.πŸ˜€ tahniah diri!

——————————————————————————————————–

maka, malam semalam saya melawat2 ke website ini.

saya berjumpa kan ini. (Andalusia – Sejarah Islam Yang Disembunyikan).

kebetulan, saya memang sudah lama mencari tentang perkara itu. saya pernah mendengar lagu dr kumpulan Far East, tajuk nya Al-Hambra. ini, saya copykan dr sini.

Di tengah kesibukan kota Granada
Kini terbina indah sebuah menara
Setelah lima ratus tahun menunggu
Akhirnya azan terdengar di situ

Suara itu kembali bergema
Mengajak sujud pada Yang Esa
Bersihkan segala debu dan noda
Yang terpalit di kubah Al-Hambra

c/o
Al-Hambra
Singgahsanamu pernah bersinar
Al-Hambra
Indralokamu merah bercahaya
Dengan cahaya iman dan taqwa

Terdengar azan di kota lama
Gemersik di seluruh buana
Nyalakan cinta yang membara
Perjuangan yang tiada sudahnya

Sejarah seringkali bertandang
Tamadun silam kembali gemilang
Bangun Granada dan Kordova
Teguhkan istana Al-Hambra

Al-Hambra
Singgahsanamu pernah bersinar
Al-Hambra
Indralokamu merah bercahaya
Umat silam membina empayar
Kegemilangan

Al-Hambra ..Al-Hambra
Andalusia oh Al-Hambra

Al-Hambra
Singgahsanamu pernah bersinar
Al-Hambra
Indralokamu merah bercahaya
Bagunlah Granada berdirilah Kordova
Teguhkan kembali istana Al-Hambra
Ssuburkan semangat Andalusia
Subur semula Al-Hambra

saya sangat suka akan perenggan ini.

Islam sudah menerangi Sepanyol dan oleh krn sikap penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka ramai orang Sepanyol yg tulus dan ikhlas memeluk Islam. Mereka bukan hanya beragama Islam, namun mereka sungguh-sungguh mempraktikkan kehidupan secara Islam. Mereka tidak hanya membaca al-Quran malah bertingkah laku berdasarkan al-Quran. Keadaan tenteram seperti itu berlangsung hampir 6 abad lamanya.

bacalah berulang kali. :)Β  terutama pada, ‘mereka tidak hanya membaca Al-Quran malah bertingkah laku berdasarkan al-Quran.’ saya rasa itu sangat sangat sangat lah indah nya!!πŸ™‚ subhanallah.subhanallah. subhanallah.πŸ™‚

saya lanjutkan lagi bacaan,

Bagaimanapun, selama Islam berada di Andalus berabad-abad lamanya itu, mereka tetap di keliling orang kafir Sepanyol yg sedia menanti utk menghapuskan Islam di negara itu, namun mereka selalu gagal. Beberapa kali dicuba tapi selalu tidak berhasil. Mereka kemudian menghantar perisik utk mengkaji kelemahan umat Islam di Sepanyol. Akhirnya perisik itu menemui cara utk menakluki Islam di Sepanyol, iaitu melemahkan iman mereka dgn serangan pemikiran dan budaya.

Mereka secara senyap menghantar arak dan rokok secara percuma ke wilayah Sepanyol. Muzik diperdengarkan utk memujuk kaum mudanya agar lebih suka menyanyi dan menari drpd membaca al-Quran. Mereka juga mengirim sejumlah ulama palsu yg kerjanya meniupkan perpecahan di kalangan umat Islam Sepanyol. Akhirnya usaha mereka membuahkan hasil apabila satu persatu daerah di Sepanyol jatuh.

perenggan ini membuatkan saya lebih tersedar. saya pun berfikir itu dan ini. tentang keadaan zaman sekarang yg semakin banyak lagu2 yg me‘lagha’ kan.Β  [saya pun dulu banyak me’lagha’kan diri. huk~ sekarang pun masih ada karat jahiliyah itu, walaupun bukan drp lagu2 dah.😦 ] –nak jadi baik, lah!–πŸ˜€

lagu yg kebanyakan di dengari oleh para remaja kebanyakan nya yg terlalu melayan perasaan. saya pun pernah terdengar lagu yg kawan2 saya dgr. bila mereka duk ulang banyak2 kali, saya jadi meluat. “ntah pa pe la penyanyi ni. xde lagu yg elok sket ke nk nyanyi?”. saya pun tanya, “cinta kpd siapa tu? cinta Allah eh? hehe.” makan dalam ke? sorry sangat2.πŸ˜€

oh, ini lagi.

Apa yg menyedihkan ada umat Islam yg menjual agama dan negara demi kepentingan peribadinya.

berfikirlah wahai akal. apa yg telah kamu lakukan.😐

ini lagi.

Dgn mengambil contoh Andalus yg hilang dan mencari sebab kehilangannya termasuk kelemahan akidah dan terlepas drpd jalur yg lurus, permusuhan sesama sendiri, berpihak kpd bukan Islam, kesenangan yg tidak terkawal dan kecintaan terhadap dunia, tidak mustahil ia juga akan berlaku di mana-mana. Dan ketika itu ucapan bonda Aisyah pd permulaan tulisan ini akan terdengar kembali.

ayuhlah bangkit.

tadi, kami ada ‘keluarga mingguan’ lagi. bertempat di rumah saya pula.πŸ˜€


kak wani tanya, ” jadi, apa yg kita nk buat? “

macam2 orang memberikan jawapan yg bermacam dan relevan, insyaAllah. tapi, sejauh mana kita mengaplikasikannya dlm kehidupan seharian kita eh? saya teringin utk bertanya kpd sahabat2, tapi saya takut. ntah. sbb saya takut ada yg terasa. saya takut ada yg mengatakan saya menyindir mereka.😐 -berlalu lah wahai ketakutan. berkatalah benar walaupun ia nya pahit! please la..-

tapi, kalau apa yg saya ckap itu adalah kenyataan, maka? oh, saya tak lah mahu menegur yg berlebih2 an. saya tak lah menegur utk menunjukkan, saya ini sepnjang masa saya diisi utk islam. [tapi, kalau diikutkan, mmg saya mahu begitu. saya banyak berperang dlm diri. jadi, saya fikir, dlm peperangan dlm diri ini, jika kadang2, saya mampu utk menang, maka, mengapa tidak orang lain, kan? percayalah kawan2, korang lagi baik drp saya!πŸ™‚ ]

cumanya sekarang, yg mmbezakan antara mahu atau pun tidak. saya percaya, ramai je yg tahu. tapi kenapa x mahu aplikasi kan dlm kehidupan seharian?

terkadang saya juga sedih. sbb, bila dlm sesuatu perjumpaan, masing2 mengeluarkan idea yg alhamdulillah, bernas2~! πŸ™‚ [see, Allah tak pernah kedekut dgn hamba2 Nya kan? cuma kita ni je, kadang2 nk beramal dan berkebajikan krn Allah, kita jadi kedekut!!! adil ke??] di mana, kalau kita implan kan dlm hidup, insyaAllah, akan lebih dirahmati dan diberkatiNya. tapi, kenapa setakat didalam perjumpaan saja?

seminggu ada 7hari. katakanlah, kita berckap tntg sesuatu itu pada 1hari ini. kenapa kita tak istiqamah kan nya @ aplikasikannya dlm hidup kita yg lagi 6hari tu? mmg kadang2 manusia lalai. tapi, smpai bila kita nk selalu lalai? once lalai, insyaAllah ada yg akan menasihati kita. syukur tau, sbb Allah masih anugerah kan kita dgn rakan2 di sekeliling yg sudi mmbntu. hidayah Allah juga ada utk hamba2 Nya yg meminta!πŸ˜€

tapi, bayangkan apabila di hari mendatang kelak. dimana, kita perlu mengharungi hidup tnpa rakan2 perjuangan. adakah kita akan terus terumbang ambing eh? na’uzibillahi minzalik. kita kata kita baca Quran, kita pun baca tafsir nya, kenapa kita xnak aplikasikan dlm life?

saya cuma tak suka mereka yg ckp dan tidak mengaplikasikan dlm kehidupan mereka. [alahai mimi, bajet macam ko bagus sgt je kan?] oh, saya xbagus, cuma saya nk jadi je! so what?Β πŸ˜›

img_4165

ini lagi, saya copy kan,

Andalus yg sering digambarkan dgn seribu keindahan (pancuran air, tamadun yg dimegah-megahkan, lagu dan syair digubah utk mengungkapkan keindahannya, dan keilmuan sains dan teknologinya sering menjadi bahan paparan media) namun hanya indah khabar dr berita. Hakikatnya, β€œAndalus itu pahit dan derita, penuh kebinatangan yg terbit pd wajah manusia”-Abu Saif (saiful islam)

kamu tahu kenapa pahit dan derita?

Selepas menerima arahan pemimpin, ribuan tentera Kristian itu kemudian membunuh umat Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir terdengar tetapi dgn buas tentera Kristian terus membunuh warga awam yg sama sekali tidak berdaya. Seluruh Muslim Sepanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dgn kejam. Darah bergenang di mana-mana. Laut yg biru berubah menjadi merah kehitam-hitaman.


p/s = bacalah artikel tu ye! bacalah! bacalah! bacalah! sangat menyedarkan, insyaAllah. kita ini kan umat yang menyanyangi islam. pupuklah diri. pupuklah diri. pupuklah diri dgn semangat itu!πŸ™‚ oh, ye~! try lah dgr juga lagu Al-Hambra tu.πŸ˜‰

Andalusia – Sejarah Islam Yang Disembunyikan

ini ulangkaji saya tentang artikel itu. [walaupun xbyk, tapi saya gembira, sbb tau jugak! hehe. ]

img_41671

wallahualam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

One Response to “kamu rasa apa tntg andalusia itu?”

  1. Hidayati May 29, 2012 at 7:31 pm #

    Thx to informasinya.
    Jd legaaakk.
    Allahuakbar.

Leave a Reply

