oh hati, bersatulah~!

22 Jan

insyaAllah, besok kami akn berpindah ke 3C Mc Kenzies Street.. (‘street’ ke eh? ke ape ntah..πŸ˜€ ) setelah dihitung2, 2 bulan setengah (alhamdulillahπŸ™‚ ) saya berada di bumi Wellington ini, 2kali dah kot saya berpindah randah rumah~! sungguh nomad!. mksudnya, saya dah duduk 3buah rumah di sini.πŸ™‚

average ; one home for a month. each time I’ve to move from 1 home to another, it cause me to pack up everything~! dah la, barang2 an makin bertambah. [Allah tidak akn membebankan hamba2Nya kan? okeh, miminapis! go~! hehe.. ‘go~!’ ‘go~!’ pun, skrg masih di depan laptop jugak. insyaAllah, saya berkemas setelah selesai Maghrib iniπŸ˜€ ]

tadi pun, setelah ber‘perang’ dgn ‘encik yg sudah bersumpah utk menghasut anak2 Adam’, alhamdulillah, sekali lagi Allah telah mengizinkan saya sekali lagi utk beramal kepadaNya. (semoga diterima olehNya.πŸ™‚ )

yg baik = baca Ma’thurat la dulu. lepas tu baru kemas2 barang.

yg tak baik = xyah la baca Ma’thurat. xwajib kot~! kemas barang lgi penting, kang xsempat.

yg baik = Allah kan Maha Adil. kita beramal kepadaNya, nanti Allah akn tolong kita ‘kemas’, insyaAllah.

yg tak baik = lmbt la kalau baca Ma’thurat nnti.

yg baik = insyaAllah, Allah akn permudahkan urusan kita. jangan kedekut dgn Allah!!!

alhamdulillah, yg baik menang. teringat kata2 ustazah Che Nah. masa tu saya kat sekolah tunku kurshiah tu n form2. kedudukan meja, depan meja guru yg memang bertentangan dgn meja cikgu. time tu mmg agak mengntuk. huk~ sungguh tidak baik!. tapi, disebabkan saya ni pakai spek kot, so, cikgu xboleh nk tengok sama ada saya tgh melelapkan mata @ tak.πŸ˜€ pastu, entah macam mana, ustazah kata macam ni, ‘dlm diri kita ada yg baik n jahat. kalau yg baik mknanya malaikat yg selalu sokong, kalau yg jahat mesti kerja syaitan. KITA KENA BAGI MALAIKAT YG MENANG!’. (lebih kurang la ayat nya ni~ xingat dah. dah 7tahun berlalu.πŸ˜€ ) maka, saya terus segar drp ke‘mengantuk’an itu!. alhamdulillah, sampai sekarang saya ingat kata2 ustazah.πŸ˜‰ [mulianya pekerjaan seorang guru,kan? ]

punye lah panjang tulis2 kat atas, sbnrnya dlm post ni nk ckp pasal Doa Rabitah yg berada di akhir Ma’thurat. mesti semua org pun notice kan? saya sangat suka doa itu. N sebenarnya rasa sayu (erm, ‘sayu’ ke eh? tak lah sayu pun. mcam, ‘suka’, ‘gembira’, ‘bersemangat’, n ‘rasa kerendahan hati’ kot~!) hehe. ape2 je la yg kamu merepek ni, miminapis~! oh, yg pastinya adalah satu perasaan bila baca doa ni.πŸ™‚

setiap kali perjumpaan ‘keluarga’ mingguan kami, kak wani, mesti akan baca Doa Rabitah ni. dulu pun, masa katΒ  SESERI, kak asma’ (ketua pengawas saya~!) ada sebut tentang Doa Rabitah. tapi time tu macam xde perasaan sgt. [hehe. teruk la plak~😐 ]

biar saya tuliskan di sini mksudnya, [try search jugak yg Arab punya, tapi xjumpa~]

“Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhi perintahMu, bersatu memikul beban dakwahMu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu, maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini akan jalanNya yg sebenar. Penuhkan piala hati ini dgn cahaya RabbaniMu yg tidak kunjung malap. Lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMu. Hidup suburkan hati-hati ini dgn ma’rifat tentangMu. Jika Engkau mentakdirkan mati maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebgai para syuhada dalam perjuangan agamaMu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.”

sebelum ni, memang saya hafal doa ni. sbb dah terbiasa kot. hehe. kat SESERI dulu, kitorang macam selalu jugak baca Ma’thurat ni. n kadang2 saya kena conduct utk baca doa kat dalam surau. (oh, itu menggerunkan~! walaupun kadang2 saya selalu mengelat..πŸ˜› , tapi, alhamdulillah, disebabkan ‘tanggungjawab’ itu, maka Allah izinkan saya utk hafal. )πŸ™‚


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

oh, berkaitan dgn doa Rabitah ini, saya sangat suka bahagian ini,

“…hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhi perintahMu, bersatu memikul beban dakwahMu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu, maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini akan jalanNya yg sebenar…”

terasa sangat bersemangat. terasa kerapatan ukhuwah yg ada diantara kami yg sedang menadah tangan berdoa kepadaNya. terasa bahawa Allah akan mengikatkan kami dgn ikatan yg dirahmati dan diberkatiNya. terasa bahawa diri ini sangat2 lemah, sehingga memerlukan bantuan n pertolonganNya. terasa bahawa tugas dakwah adalah tugas semua umat Islam!!!! tugas kami, insyaAllahπŸ™‚ — [permudahkan urusan kami Ya Allah. berikan petunjukMu kepada kami ya Allah] πŸ˜€

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

“…Penuhkan piala hati ini dgn cahaya RabbaniMu yg tidak kunjung malap. Lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMu. Hidup suburkan hati-hati ini dgn ma’rifat tentangMu. Jika Engkau mentakdirkan mati maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebgai para syuhada dalam perjuangan agamaMu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong..”

–bahagian ini pula membuatkan saya berfikir bahawa Allah adalah segala-galaNya. pemberi nikmat iman. pemberi cahaya’ = petunjuk kpd hamba2Nya. pemberi nikmat ‘ma’rifat’ = pengetahuan. subhanallah. subhanallah. subhanallah. alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah. allahu akbar. allahu akbar. allahu akbar. —πŸ™‚

wallahualam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

4 Responses to “oh hati, bersatulah~!”

  1. rose nina January 23, 2009 at 12:02 am #

    dulu kan..mase zaman skola dulu..bley kate ari2 gak bace n nyanyi ikut ade irama die kan..
    windu2..windu sgt zmn skola..
    bile ade taklim stiap mlm kne bace mase kat jasin dulu2..

  2. intan nadia January 24, 2009 at 3:42 am #

    amalkanlah membaca mathurat setiap hari.inshaAllah,ia(kuasa allah) akan memperkuatkan lagi internal strength kamu sebagai seorang muslim..

    ps:akak sokong yang kaler hijau,hehe~

  3. fairuz January 24, 2009 at 4:33 am #

    there you go! bulan ke-3 di sana telah pun di umukan;P
    sama2 lah menjaga iman ye sahabat:D

  4. miminapis January 24, 2009 at 8:48 am #

    rose nina: a’ah betul2. kat kolej kite dulu pun ade jugak kan? hehe. wahh~! kite pun rindu zaman sekolah kite. tapi bukan jasin la, SESERI~! hehe.πŸ˜›

    kak intan nadia : insyaAllah.πŸ™‚ saya cuba~!
    p/s- a’ah la kak intan, saya pun sama. suke sgt tulisan yg hijau tu~!πŸ˜‰

    fairuz : haha~ biarlah nk umum pun. lepas ni, bulan ke 4 n so on pun kite nk tulis.πŸ˜› insyaAllah, sama2 jaga eh.
    p/s- cepatlah fly ke sini!πŸ˜‰

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: