3soalan je kot~

29 Dec

semalam kami ke rumah kak aisyah, utk pengisian sempena Maal Hijrah, by kak wani. alhamdulillah.πŸ™‚

3 soalan berbangkit yg kita tak pernah nk terfikir @ maybe b4 ni kita pernah fikir, tapi buat endah tak endah@ kita xdpt carik jwpn kpd soalan2 tu.

dari mana kita dtg?

apa arah tuju kita dlm hidup?

kemana kita selepas ni?

soalan2 yg sudah dijawab oleh Al-Quran sejak berkurun lama nya.πŸ™‚ kita sedar tak mengenainya? pernah tak terfikir oleh kita, dlm Al-Quran ada jawapan2 kpd soalan2 tu? subhanallah, Maha Suci Allah.

Adakah kita fikir, Allah telah mnjadikan kita, kemudian Dia akan mmbiarkan kita hidup terkontang kanting di bumiNya ini? sungguh, Allah telah berikan kita Al-Quran sbgai petunjuk hidup. Rasul junjungan juga telah meninggalkan kita dgn Al-Quran dan As-Sunnah. Maka, kenapa kita xberusaha utk membacanya? mengkajinya?

Barangkali hidup kita sibuk dgn kehidupan seharian di atas muka bumi ini kan? sampaikan kadang kala dirasa kan waktu 24jam itu tidak cukup. Percayalah, sesungguhnya Allah tidak pernah membebankan hamba-hambaNya. kerana Dia Maha Mengetahui apa yg berpatutan dan tertanggung oleh kita. buka lah kitab suci Al-Quran, surah Al-Baqarah, ayat 286. maka, kita masih ragu2 lagi ke? kan ayat2 Allah tiada mungkirnya. subhanallah.πŸ™‚

soalan yg prtama tu, jwpn nya ada pada surah Al-Hajj, ayat 5. dan surah Al-Mukminun, ayat 12,13,14.

soalan yg kedua tu, jwpn nya ada pada surah Az-Zariyat, ayat 56.

semalam pun kak wani ada tnjuk satu video ni. video yg dibuat, bdsarkan 3 soalan asas ni, dan ditanyakan pada orang ramai. ..“3 simples questions, yet so many answers..”. saya agak terkesan dgn ayat tu. kenapa dgn 3soalan SAHAJA, tetapi org yg berbeza, bagi jawapan yg berbeza. soalan mudah je pun, kan?

contoh la, org tanya kita, 1+1 sama dgn berapa? insyaAllah, semua org akan jwb 2. sebab apa? sebab kita ada ilmu Matematik tu. kalaulah org tu tak terer maths pun, tapi kalo dia kira dgn jari dia, insyaAllah dia akn dpt jwpn 2 tu. haaa.. senang kan?Β  dasarnya apa? dasarnya ialah ILMU. ILMU MATEMATIK~! kan?πŸ˜‰

sama lah dgn 3soalan tadi. sbnrnya soalan tu simple je. tak de pun tanya macam soalan Biology, yg nk kan jwpn pnjang2 dlm bntuk esei. tapi, tetap jugak, org2 yg berbeza bgi jwpn yg berbeza. ada 10 org yg di’interview’, ada 10 jawapan! kalau macam tu, macam mana Pemeriksa nk bagi markah? sbb Pemeriksa dh ada skema jawapan. skema jawapan tu sbnrnya kita pun ada. dan semestinya kita ada!! kalau tak, kenapa kalau kat borang2, kita tulis, “agama = ISLAM “.. skema jawapan Pemeriksa kita ialah Al-Quran.

semua orang ada kan? alhamdulillah. paling kurang dlm 1 rumah, insyaAllah ada skema jawapan tu. tapi, kenapa xde org nk baca skema jawapan tu? soalan bocor kot tu~! Allah a.k.a Pemeriksa kita, dh bagi dah kat kita skema jawapan. baik kan Pemeriksa kita? subhanallah. alhamdulillah. allahu akbar!πŸ™‚

kalau pemeriksa2 paper PTS, UPSR, PMR, SPM, IB, ALevel, rasanya diorg nk ke bagi kita skema jawapan? tak kot kan. cuma kita lah yg kena berusaha utk baca buku2 biology tu, buku kimia tu, buku maths tu. insyaAllah, mmg ada jwpn pun kat buku2 tu, cuma nya kita xtau je soalan apa yg akn keluar masa exam nnti. maka, apa yg kita perlu buat? USAHA!.. maka, sama lah dgn ini. kita lah yg mesti BERUSAHA utk MENGKAJI n MEMBACA AL-QURAN.

Rukun Iman:

-Percaya kpd Allah

-Percaya kpd Malaikat

-Percaya kpd Kitab

-Percaya kpd Rasul

-Percaya kpd hari Kiamat

-Percaya kpd Qada’ n Qadar

sejauh manakah percayanya kita kpd al-Kitab, kalau hidup kita, tidak berpegang kpd apa yg telah disebutkan dlm al-Quran?

saya selalu berfikir sendri, kalau kita tak buat salah satu rukun dlm solat, maknanya solat kita x sah kan? apa akan jadi kalau kita xbuat salah satu rukun dlm rukun iman? iman kita xsah ke? iman kita xlengkap ke? kalaulah iman kita xlengkap, hidup kita ni mcm mana? selama ni solat 5waktu sehari semalam, berpuasa n etc. tapi sbnrnya iman kita xlengkap pun!

nau’zubillahi minzalik, ku mohon petunjuk drpMu ya Allah. Kau berikanlah petunjuk kepada ku, ibubapa ku, ahli keluargaku dan sahabat2 ku. Kau tunjukilah kami jlnMu yg lurus, jalan yg menuju redhaMu.

perkataan ‘rukun’ tu sndiri sbnrnya kita kena tau apa mksudnya.

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

sbnrnya 3soalan yg atas tu, saya pernah jumpa byk kali. n pada mulanya, sy sendiri terkontang kanting mencari jawapan. sbb keadaan diri yg dipenuhi dgn karat jahiliyah. alhamdulillah, sungguh Allah tidak pernah menghampakan hamba-hambaNya yg berusaha. saya berusaha utk cari jwpn2 kpd soalan2 tu. walaupun sbnrnya ambik masa yg lama. saya tak ingt berapa lama, tapi sbnrnya take some years jugak~! saya rasa first time saya jumpa 3soalan tu masa saya form4 di SESERI. saya keep on thinking on that questions. sbb setiap kali saya berseorangan, saya akn fikir balik soalan2 tu. kadang2 masa teman mak jogging pun, saya terfikir akn soalan tu. masa keluar jalan2 dgn family, kdg2 pun saya terfikir.

hari demi hari, kemudahan internet yg ada, saya layari website demi website..dan ini adalah salah satu website yg byk mmberi kesedaran kpd saya. alhamdulillah! saya pun kdg2 curik2 baca buku2 ayah yg ada.πŸ˜€ alhamdulillah, sbnrnya Al-Quran telah menyatakan segala-galanya.πŸ™‚

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


surah Az-Zariyat, ayat 56. “Aku tidak mnciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka berIBADAH kepada-Ku”.

beribadah. apa yg kita faham dgn mksud ibadah? adakah semata-mata solat? semata-mata puasa? semata-mata byr zakat? bagi saya, selagi apa yg kita lakukan itu adalah selari dgn suruhan Allah, diniatkan krn Allah SWT, tidak mmbawa kpd kemurkaanNya, itu ialah ibadah!πŸ™‚ yg penting niat itu! niat kanlah kerana Allah.πŸ™‚ niat~! niat~! niat~!

cuba kita implankan sifat Ihsan dlm diri. insyaAllah, konsep ibadah tu kita akan dapat. semoga Allah permudahkan segala urusan kita. aminn~!

Ihsan = kita beribadah seolah kita melihat Allah, dan kalau pun kita xdpt lihat Allah, tapi Allah memang sentiasa melihat kita! none of us pun yg akn tertinggal utk di‘observe’ setiap saat.

cth. kalau kita nk tgok video pada hari tu. cerita Korea ke apa ke kan. apa tujuan kita tgok video tu? semata2 nk releasekan penat? semata-mata nk praktis cuba menitiskan air mata? wallahualam. kita rasa, tujuan kita tu selari dgn apa yg di suruh Allah, atau tidak? mmg~! berhibur tak salah. memang tak salah~! tapi, kalau berlebihan, smpai solat pun lambat, perkara yg patut didahulukan, tetapi dikemudiankan, rasa2 Allah marah tak?😐

ni kata-kata siti fairuz kpd saya masa di kolej dulu. “Kalau kita tak kedekut dgn Allah, Allah pun xkan kedekut dgn kita.” kalau kita lewatkan solat, pulak tu solat cepat2, smpai tak sempat nk baca Al-Quran, mknanya kita kedekutkan utk beribadat kpd Allah kan? eh, ke saya yg salah tafsir? maaf kalau saya salah tafsir. haa..lepas ni kalau ada dugaan yg Allah bagi kat kita, janganlah kita nk marah2 plak. sbb kita kan kedekut~!

maka, boleh ke kita kata ‘nk tgok video tu sbgai ibadat kita kpd Allah’? mungkin, ada je nilai2 moral yg kita dapat drp menonton video tu, tapi kaji balik. pandang balik niat kita yg sebenar~! kalaulah kita cuba nk kata kat diri kita,” aku tgok video ni krn Allah.” tapi sbnrnya niat di hati kita lain, ketahuilah sbnrnya Allah Maha Mengetahui! maka, tak perlulah utk kita bohongi diri kita. sbb itu adalah useless~!

cth lain. apakah tujuan kita kpd sebuah perkenalan? adakah krn Allah? Alhamdulillah, jika terniat oleh kita utk menmbhkan jaringan ukhuwah, menmbhkn kenalan supaya kelak kita dapt saling ingat mengingati utk mndpat keredhaanNya. tapi, cuba kita fikir balik, kalau dgn sebuah perkenaln tu, mnyebabkan kita lalai drp mengingatiNya, berSMS xtentu hala, kalau org tu xreply SMS kita @YM kita, kita jadi xsedap badan ke apa ke, maka tercapai ke tujuan kita utk perkenalan yg didasarkan krn Allah SWT? kemudian, kalau berSMS bercerita tntg prkara2 yg sbnrnya xperlu pun utk diceritakan, rasa2 Allah suka ke?

kalau pun kita nk melepaskan tension@ perlu tmpt utk mengadu, cubalah rasakan dulu kemanisan dlm beribadat kepadaNya. insyaAllah. sbb saya skrg pun masih berusaha utk mendpt kan kemanisan beribadat tu. setiap keluh kesah, Allah akn dgr. setiap keluh kesah, Allah akan jawab dgn mmberi kita ilham kpd penyelesaian. saya suka dgn ayat Al-Quran ni. surah Al-Baqarah, ayat 153 ” Wahai org2 yg beriman! mohonlah pertolongan (kepada Allah) dgn sabar dan solat..” ni kata2 Allah dlm Al-Quran tau~! rasa2 Allah pernah ke mungkir akn janji2Nya? kan tadi dlm rukun Iman, kita dh ckp, “Percaya kepada Allah”. maka, percayalah akan kata2 Allah~!πŸ™‚

soalan yg ketiga tu, jwpn nya ada merata-rata dlm Al-Quran. antaranya surah Al-Waqiah. bacalah the whole surah~! bacalah tafsirannya.πŸ™‚

selepas ni kita akan ke syurga @ neraka. macam soalan objektif plak kan?πŸ˜‰ tapi jwpnnya xde la plak A, B, C @ D. sbb Pemeriksa bagi 2 jawapn je, supaya kita xyah pening2 nk fikir jawapan. ada A n B je. A- Syurga, B-Neraka. Pemeriksa kata, kalau kita nk jwpn A, kita kena ikut apa yg Dia dh ckp, apa yg Rasul2Nya dh bawa n sampaikan. maka, kita dh ikut ke belum? rasa2 betul ke apa yg kita ikut tu? n kita sebenarnya ikut trend zaman@ikut trend org, ataupun kita ikut Al-Quran n As-Sunnah?Β  ya Allah Kau terangilah hati kami ini dgn cahaya AgamaMu. aminn~!

saya menulis ini sbnrnya untuk mengingatkan diri saya sendiri (yg utama~!) dan rakan2 yg mmbaca. kalau saya kata nk ingatkan diri sendiri, kenapa smpai nk menulis plak kan? sbb saya tak nak jadi selfish kot~! saya pun xnak lah beramal dgn ilmu yg salah. kalau ada apa yg saya katakan di atas ni salah, perbaikilahπŸ™‚ insyaAllah, saya pun sbnrnya sedang belajar utk berlapang dada dgn kawan2. walaupun kadang2 saya tewas dek pujukan makhluk yg dah bersumpah utk menghasutΒ  anak Adam. tapi, insyaAllah, jika saya teringat kembali, saya akn cuba kuatkan hati saya utk berlapang dada.Β  dan sebab lain ialah saya pun nk sma2 mengingatkan jika ada kawan2 yg lalai, sbb saya juga lalai~! bak iklan Caltex, “….kerana kami juga pemandu seperti anda!..” hehe. ada kaitan ke? heh! suka hati lah.πŸ˜›

saya mengmbil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat Maal Hijrah. marilah bersama2 kita berhijrah, demi menuju jalanNya yg lurus. jalan yg diredhaiNya serta diberkatiNya. insyaAllah. kita semua boleh berusaha utk mndapat kan hidayahNya, jgn berhenti berdoa utk hidayahNya. kerana, iman kita kan selalu turun n naik. saya pun sama. kadang2 jadi baik, kadang2 jahat plak. huk~. tapi, kalau once kita dh sedar bnda tu xbaik, cepat2 lah ubah. bila Allah dh bagi petunjukNya kpd kita, janganlah kita leka@abaikan.πŸ™‚ marilah sama2 ye. SAYA MAHU JADI BAIK~!πŸ™‚


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

oh, alhamdulillah, tatkala ini saya sedang mndgr lagu ini. saya kira agak sesuai utk post ini, insyaAllah.

(ni lagu tau. kita kan suka berhibur, berhibur lah dgn lagu ni, insyaAllah, dalami maksudnya. hidayah Allah dimana2. :)Β  lirik yg ini benar2 mmbuatkan saya tersedar. “Takwa mu pula, si Quran mewah – terhias indah terkunci rapi dalam almari kaca” –saya pun xtau mksudnya yg sebenar, tapi saya kira, kita ni letak je Al-Quran dlm almari kaca sbgai hiasan. hehe. xtau lah mksudnya yg sebenar apa.-πŸ˜€ )

Lirik Lagu-Akbar Manusia Lupa ft Tukang Kata

Wat’s up, Wat’s up
Manusia pelupa

Manusia lupa asal-usulnya
Dia tersangka, dialah segalanya
Yang pelupa itulah namanya
Dan yang terleka itulah manusia

Ramai manusia tidak kenal dirinya
Dijadikannya makhluk sempurna
Diuji sementara dimuka dunia
Bertanggung ia pada perlakuannya

Manusia lupa, manusia alpa
Manusia bersahaja,manusia leka
Manusia berlari mengejar mimpi
Apa yang dicarinya hanya illusi

Manusia runsing bila ia prasangka
Semua sekeliling menjadi musuhnya
Manusia fikir mencipta sengketa
Moga ia beruntung darinya

Bila berjaya terdetik rasa bangga
Dilubuk hatinya pula ia bicara
Bermegah-megah dalam diam berkata
Lupa seketika pada penciptaNya

Ulang

Ramai manusia inginkan kebendaan
Biar pun caranya, cara kekerasan
Akhirnya dia tak tentu haluan
Bila ada saja yang hasad memandang

Zahirnya tenang, batin haru biru
Itu nasibnya manusia yang menipu
Biarkan saja ku bersyukur selalu
Dan biarkan luncai terjun bersama labu

Ulang

Satu nafaz, satu lafaz
Satu kalimah, satu syahadah
Kita terleka, terkelu lidah
Terkunci hati, diremote control
Rasa gila kuasa, rakus tamak haloba

Hei orang kita telah mencipta
Tuhan mereka mesin berhala
Hei orang kita memuja-muja
Si kotak sakti tidak bernyawa

Wahai penghuni penyewa alam semesta
Duhai jiwa termenung terpukau silau sihir dunia
Apakah masih buta tuli di dalam hati
Mestikah lagi menipu diri sendiri
Kiblat mu kini menjadi – 5 2 inci
Takwa mu pula, si Quran mewah -terhias indah terkunci rapi dalam almari kaca

Ulang

Satu nafaz, satu lafaz
Satu kalimah, satu syahadah

Hapuskan haloba dan ingin
Nafsu dan mahu, terlepas waktu, terabaikan mu
Sehingga tidak ku rasa kering nafasmu
Harap kau begitu dekat dengan jantungku
Kau pujuk diriku ketika menyeru manakala aku selalu melupakan Mu

Satu nafas, satu lafaz
Satu kalimah, satu syahadah
Satu lafaz awal pertama menyambut keagungan semesta dengan zikir ibadah.

wallahualam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

Leave a Reply

