berjalan, mentafsir.

23 Dec

Jalinan Ukhuwah program, by kak wani, kak nard n kak iynas.🙂

kami ber9, bersama-sama menyertai program ini.😀 lebih kurang pkul 10.30pagi, kami bertolak dr Wellington ke Waghanui. perjalanan yg mengmbil masa 4jam. melalui padang rumput yg sgt luas. subhanallah. Allah telah mengurniakan bumi new zealand ini dgn pemandangan yg sangat cantik. padang rumput yg sgt luas. pantai yg cantik. lereng-lereng bukit yg dipenuhi dgn rumah2.

kami ber9 + 3org akak seniors ini. maka, ber12. heh~! 2buah kenderaan telah dibawa.

img_3591

encik2 kambing yg meragut rumput.

img_3586

disebelah kiri ialah pantai berbatu2 yg cantik. Maha Suci Allah.😉

img_3758_1

akhirnya kami jumpa juga lembu susu ini.😛

kami singgah di Lindale. cuaca hujan. hujan yg tidak renyai. maka, hujan itu lebat. (hehe~) beli ice cream n chocolate. sbb situ mmg ada jual bnda tu. plus, souvenirs.

img_3596

miminapis telah menampal kan badge SESERI pada beg sandangnya. hehe~😀

img_3597

ambiklah.

then, gerak ke Kowhai Park. ‘-wha-‘ sebut sbgai ‘-fa-‘, ye~! kat sana, solat Zohor berjemaah, makan tengah hari bersama2. then, bergerak ke supermarket utk mmbeli belah barang2 sket.

kemudian, bergerak ke Memorial Tower yg terletak di atas bukit. di tengah2 bandar Waghanui. angin yg agak kuat itu sgt sejuk. drp atas bukit n tower tu boleh nmpk bndar waghanui + sungai nya.

img_3637conquer the tower~!

bergerak ke castlecliff. iaitu tempt penginapan kami. malam tu solat Maghrib jemaah, makan dlm jambar. 2nd experience.😉 n ada buat persembahan sketsa, yg bertajuk ‘ukhuwah’.🙂

pagi2 tu, kami solat Subuh berjemaah n baca Ma’thurat. sepatutnya around pkul 7pagi, ada buat senamrobik + tarian poco2, tapi, xjadi. hehe. sbb hujan sket + masing2 ada ‘hal’.😛

sbnrnya, xbyk kot yg nk saya ceritakan. yg pastinya, perancangan Allah itu Maha Hebat. sukar utk manusia biasa ini merancang sepertiNya. kdang2 tak terjangkau pun dek akal fikiran kita. subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar.

dlm masa yg singkat, Allah telah memakbulkan dan perkenankan doa saya. hanya sujud syukur yg mmpu saya lakukan, sbgai tanda syukur ke hadratNya.🙂 sebelum ni, saya ingat trip ni trip yg biasa2 je. sbb saya xtau pun apa yg akn kami buat apabila tiba di waghanui, kemana kami akn pergi apabila smpai disana. alhamdulillah, saya suka kan nya~!

“Dialah yg menjadikan bumi utk kamu yg mudah dijelajahi, maka jelajahilah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian dari rezekiNya..” surah Al-Mulk, 15.

maka, dgn pengembaraan dan per‘musafir’an itu, akan ternmpk lah oleh kita, segala ciptaanNya. ilmu2Nya yg maha luas.

“Maka, nikmat Tuhanmu yg manakah yg kamu dustakan? ” surah Ar-Rahman.

berada di windfarm, dikelilingi oleh byk windmill yg sgt byk, yg sgt besar. dri manakah dtgnya ilmu penciptaan itu? dri atas bukit, boleh nmpk, bnyk kambing biri2 meragut rumput + lembu2 yg turut meragut rumput. subhanallah. suhanallah. subhanallah.

img_3720

“jika berada berjauhan dgn keluarga ini, aku belajar utk mengenal n melihat kekuasaanMu, ya Allah; jika itu yg terbaik buat diriku, keluarga ku dan agamaku, maka aku redha dan bertawakkal kepadaMu ya Allah. aminn~”

oh, semasa penutup program, saya menangis. sgt mengada kan? kalo Along baca ni, mesti die kata, “ahh.. ko memang mengada2..”. haha. along, see~! I can guess what will you say.😛

saya terharu dgn ukhuwah ini. keprihatinan akak2 senior terhdap kami mmbuat kan saya tersentuh. saya tahu, insyaAllah, sbnrnya akak2 ni tau apa yg berlaku antara kami, maka, sbb tu kot mereka mengadakan program itu. wallahualam. sedangkan akak2 ini, bukannya senior2 kami semasa di kolej @ sekolah, tapi mereka, berusaha utk merancang sesuatu, agar hubungan antara kami terus terpelihara dan diberkati olehNya. insyaAllah. ni ayat kak nard, ‘ukhuwah tu Allah sahaja yg boleh bagi, tapi kalau kawan2, sape2 pun boleh dpt kawan.’

entry saya yg sebelum ini, mmpunyai kaitan dgn program ini. malam itu, selepas je tulis entry tu, saya tidak tido. saya stay up semalaman tu. membuat video. semoga ianya dpt dijadikan tontonan buat rakan2. semoga mereka dpt ingat kembali, bahawa kami ber9 ini dlm 1 kelompok yg kecil. kelompok yg seharusnya sentiasa bekerjasama. saya berniat utk beri copy kpd setiap seorg kpd kami, tapi saya segan. huh, gedik~! tu pun nk segan. saya berusaha menyiapkan video tu, walaupun video tu sgt2 lah biasa nye.-saya budak baru belajar~!-😀

saya teringat dgn kata-kata kak Aimi Rahayu. masa tu kami berbincang tntg sesuatu. kak aimi pun ckp, “..awk boleh buat video utk bagi peringatan kpd org ramai. zmn skrg, org suka kpd hiburan. maka, awk ambik kesempatan tu utk selitkan apa2 yg patut. hidayah tu mmg milik Allah, mcm2 cara Allah boleh bagi. yg penting kita ni mesti berusaha…” lebih kurang lah ayat kak Aimi Rahayu ni. saya pun xingat ayat akak ni bulat2. sgt berterima kasih kat akak~! sbbkan kata2 akak ni, saya bersengkang mata buat video tu. nasib baik Subuh kat sini pkul 3.52pagi, so, boleh terus je solat Subuh. pkl6.30pagi, baru video tu siap. saya pun tido setengah jam je, n bangun utk bersiap2. alhamdulillah, saya sangt bersyukur kpd Allah, krn telah memudahkan segala urusan saya. alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.🙂

“…..maka kewajibanmu hanyalah menyampaikan. Dan Allah Maha Melihat hamba-hambaNya.” surah Al-Imran, 20.

saya juga terharu dgn perkumpulan ini, kerana saya amat merindukan keluarga saya. kalau dahulu, every week, kami sekeluarga pasti akan keluar berjalan2 bersama2. akn ke seremban@melaka@kl. ayah bawak kami jalan2. tido hotel + shopping + window shopping + makan sama2. skrg, boleh lagi ke buat mcm tu? huk huk~. sedih~! terima kasih kpd akak2, sbb bwak saya jalan2.😀

-maka, sebab2 diatas ni lah yg telah mmbuatkan saya menangis pd akhir program tu😀 –

saya pun xberniat nk tulis pnjng2 dlm entry ni. krn Allah lebih mengetahui apa yg saya rasakan, saya bersyukur.

wallahualam. correct me if I am wrong.🙂

6 Responses to “berjalan, mentafsir.”

  1. fairuz December 23, 2008 at 6:26 pm #

    waaahhh..
    cantik nya tempat kita nak g;)

  2. Al-Walid Nadly Aizat December 26, 2008 at 8:17 am #

    Bukan Waghanui la…Wanganui..=p

  3. miminapis December 26, 2008 at 11:03 am #

    fairuz = hehe. tu lah. meh cepat.😛
    al-walid nadly = haha. baik2~! baru perasan kat signboard tulis ‘wanganui’, bukan ‘waghanui’.😀

  4. a.l.o.n.g December 28, 2008 at 4:18 pm #

    dei minachi!, cmne ak nk tgk kalu diPRIVATEkan..supe x yah letak! adoyai!!

  5. aimi rahayu December 15, 2009 at 11:09 am #

    hehe,,, glamer nama akak! kuang3…

    akak pun tak ingat ape sebenarnya yang akak cakap tapi alhamdulillah kita amik the gist to spread the message ok!

    lama tak jumpa ye… miss me? =D

  6. suhana_nur December 27, 2009 at 3:07 am #

    aha..
    akhirnya dapatku melhat gmbar kambing bebiri dan lembu NZ penghasil susu yang mendarah dalam diri ini..huhu (ibu?)

    inilah gambar yng paling ingin dipinta untuk melihat kepada mereka yang pergi ke NZ.

Leave a Reply

