pagi Jumaat dan As-Sajadah.

5 Dec

Hari ini ialah Jumaat ke-3, saya di bumi Wellington. Saya suka hari Jumaat. xtau kenapa, tapi, saya selalu dpt rasakan, hari Jumaat adalah hari yg damai.πŸ™‚ Kalau dekat rumah dulu, around pukul 10pagi, masjid Mahkamah kat atas bukit tu, mesti dh didayukan dgn alunan bacaan Al-Quran. best je rasa.πŸ™‚

oh, tetiba rindu pada azan dari masjid tersebut. taman rumah saya yg mostly adalah chinese, hanya ada 2buah keluarga sahaja yg Islam, tapi setiap kali azan, mesti akn kedengaran kuat di taman perumahan kami.πŸ™‚ miminapis rindu pada azan Subuh itu. setiap kali, lepas azan Subuh, miminapis akn buka tingkap bilik, then baru ambik air sembahyang utk solat Subuh. sbb nya, saya suka dgr alunan bacaan Surah Sajadah drp tok imam. (xtau lah sape.) jadi, bila bukak tingkap, maka, akan kedengaran lebih kuat lah bacaan tok imam tu. (hehe. nmpk sgt xpegi berjemaah kat surau. hanya Allah Yang Mengetahui.πŸ™‚ )

sama lah keadaannya masa di kolej dulu. saya suka mendengar alunan Surah Sajadah, pada pagi Jumaat, drp seorang pelajar ni. bacaannya sedap. sangat kagum dgn beliau. subhanallah.πŸ™‚ saya pernah mendengar salah seorang pemimpin Y@HuD! berkata, “Orang2 Islam tak akan mnjadi kuat selagi, jemaah yg datang ke masjid@surau utk bersolat jemaah Subuh, adalah sama ramai dgn orang yg bersolat Jumaat.” -wallahualam, sbb saya pun ingat2 lupa.- tapi, ayat2 tu lah kadang2 membuatkan saya bersemangat utk bersolat jemaah di surau KMS dulu.πŸ™‚

saya pun pernah mmbaca tntg perempuan tidak digalakkan ke surau utk berjemaah, krn bimbang akn mmbawa kpd fitnah. erm, pada saya, selagi bnda yg kita buat tidak mengundang kemurkaan Allah SWT, insyaAllah Allah akan pelihara kita.πŸ™‚ sbb tu saya kadang2 elakkan drp ke surau dlm berkumpulan. ye lah, bila dh ramai2, nnti mesti nak bergurau2 lah, bukankah itu dh menarik perhatian golongan yg bertentangan? jadi, saya prefer ke surau dgn berjalan seorang diri, dlm masa yg sama, ajak jugak roomates ke surau.πŸ™‚ lagipun, surau kolej saya tu, sejengkal je drp bilik saya. kirenya kalo keluar je bilik, terus boleh nmpk surau. maka, mcm pelik lah kalo x ke surau utk berjemaah kan? (eh, ke x pelik? hehe.)πŸ˜› kalo bergerak dlm kumpulan pun, saya akan keep silent. heheπŸ™‚

dh bercerita pnjang lah pulak. sepanjang di bumi Allah wellington ni, saya belum pernah mndgr org melaungkan azan secara live. hanya azan software drp laptop sahaja.πŸ™‚ alhamdulillah, ada jugak kemudahan yg diberikan olehNya.πŸ™‚ pagi tadi, lepas baca surah Al-Kahfi, tetiba saya kata dlm hati, “dh lama xberimam kan org yg baca Surah Sajadah pagi2 Jumaat ni..” last skali pun, masa B+N dulu. Di imamkan oleh pelajar yg sama yg mnjadi imam di kolej saya. alhamdulillah, dgr jgak.πŸ™‚

tadi, balik dri rumah Syaz, saya terus bukak surah As-Sajadah yg tersimpan di dalam laptop ini. bacaan Sheikh Masyari Rashid Al-Afaasi. Saya sgt suka dgn bacaan beliau. Saya mndapat file surah-surah Al-Quran ni pun scara xsengaja drp presiden MPP saya dulu. terima kasih banyak2.πŸ™‚

bacaan drp Sheikh ini sangat berkesan di hati saya. maka, saya pun mula mengikut bacaan beliau, walaupun xdelah sama sebijik kan. xckup nafas. hehe.πŸ˜› tapi, saya sgt suka. kalau tgh duduk sorang2, saya akn baca surah tu, smbil meniru2 gaya bacaan sheikh tersebut. agak bekerja keras lah jugak utk meniru gaya bacaan beliau. hehe. sbb best, n bile kita baca balik, rasa macam sgt berpuas hati. (huhu, terasa mcm syok sendiri jugak kdg2, sbb perasan baca best, tapi, suke hati lah.. kan? bukannya saya baca kuat2 pun, saya dan Dia je pun yg dgr..)πŸ˜›

tadi, saya ada baca 1 forum di iluvislam.com , then ada sahabat ni bagi link video Sheikh Masyari Rashid Al-Afaasi drp youtube. maka, saya pun tgoklah n search sendiri di youtube.πŸ™‚ hehe. maka, saya suka.πŸ™‚ alhamdulillah. bawah ni adalah 1 drp video nya.πŸ™‚

Vodpod videos no longer available.

more about “Mishary Al Afasi Surah As Sajda 1-22“, posted with vodpod

wallahualam. correct me if I am wrong.πŸ™‚

5 Responses to “pagi Jumaat dan As-Sajadah.”

  1. orang Notts December 5, 2008 at 3:58 pm #

    ”oh, tetiba rindu pada azan dari masjid tersebut”

    bila ke Leicester, terasa ‘pelik’ mendengar azan yang dilaungkan ke luar…sebab lama tak dengar

    Leicester memang ramai Muslim..

    (Leicester (baca: les-ter) 30 minit di selatan Nottingham

  2. miminapis December 5, 2008 at 4:43 pm #

    oho. tapi mcm best je kalo dgr azan di negara orang kan? terasa Islam itu di mana2.πŸ˜€

    cth nya, masa saya n family ke Beijing dulu, then dgr dgr azan dr sebuah masjid ni. walaupun kita yg mndgr merasakan azan tu mcm lain drp azan kat malaysia (sbb mcm pelat je.πŸ˜€ ), tpi okey lah, at least dgr lah jugak kan.

    kalo kat sini, yg masyrkt rmai Muslim pun kat Kilbirnie. (jauh lah sket drp sini. kalo walking~ wallahualam.) saya dh pernah pegi sana, n just nmpk kubah masjid dr jauh je. sbb masa tu senior bawak pegi kedai yg jual groceries.πŸ™‚

  3. fairuz December 6, 2008 at 9:00 am #

    rindunya kat msia:))

  4. fairuz December 6, 2008 at 9:02 am #

    rindunya kat msia:))

  5. miminapis December 6, 2008 at 5:23 pm #

    agak lah..πŸ™‚

Leave a Reply

