doa nya.

28 Nov

Hari ini miminapis hendak berkongsi satu doa. Doa yg telah dipanjatkan oleh Rasulullah SAW kpd Yang Maha Esa. Doa ni miminapis ambik drp artikel di iluvislam.com. sumbernya drp http://sahabatx.blogspot.com/

Doa ini dipanjatkan oleh baginda setelah usaha dakwah Baginda di Taif di tentang habis-habisan oleh penduduk di situ.

“Ya ALLAH, kepadaMU aku mengadu kelemahanku, kekurangan daya-upayaku dan kehinaanku pada pandangan manusia. Ya! Arhamarrahimin! Engkaulah Tuhan orang yang ditindas. Engkaulah Tuhanku. Kepada siapakah Engkau menyerahkan diriku ini, kepada orang asing yang akan menyerang aku atau kepada musuh yang menguasaiku? Sekiranya Engkau tidak murka kepadaku maka aku tidak peduli. Namun, afiatMu sudah cukup buatku. Aku berlindung dengan nur wajahMu yang menerangi segala segala kegelapan dan teratur di atas nur itu urusan dunia dan akhirat, daripada Engkau menurunkan kemarahanMu kepadaku atau Engkau murka kepadaku. KepadaMulah aku tetap merayu sehingga Engkau reda. Tiada sebarang daya (untuk melakukan kebaikan) dan tiada upaya (untuk meninggalkan kejahatan) kecuali denganMu.”


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Sungguh menyedarkan doa Baginda ini bukan? Miminapis hampir menangis membaca doa ini. “…Sekiranya Engkau tidak murka kepadaku maka aku tidak peduli. Namun, afiatMu sudah cukup buatku…” subhanallah. Miminapis tidak reti untuk menerangkan satu persatu. Cuma apa yg boleh saya katakan, bacalah doa ini dgn kerendahan hati sbgai seorang hambaNya yg lemah. Bak kata orang, “pandanglah dgn pandangan mata hati. Bacalah dgn bacaan yg penuh kerendahan diri.” InsyaAllah kita akn berasa betapa diri ini sgt bergantung kpdNya. Dan hanya kerdhaan dan rahmat daripadaNya sahaja yg kita perlukan. insyaAllah.🙂

Sedangkan Rasulullah SAW yg maksum pun berdoa kpd Allah dan menyerahkan diri baginda kepada Allah. Maka patut kah kita yg sehari-hari hidup ini, dalam sedar atau tidak, mengumpul dosa, masih lagi gah berdiri di bumi Nya? Seakan hidup di dunia ini tiada penghujungnya. Seakan umur kita panjang tempohnya. TuntutanNya kadang2 dikemudian kan. “nak on9 dulu ke nak solat dulu? Alaa.. waktu solat kan panjang. Nanti kalau aku lmbat on9, kawan aku marah plak.” Astaghfirullahalazim. Aku berlindung drpMu ya Allah drp bisikan syaitan-syaitan yg melalaikan.

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.🙂

wallahualam. correct me if I am wrong.🙂

Leave a Reply

