qoute kan ini, “Ujian adalah tarbiyah dari Allah”.. =)

30 Oct

malam ini adalah malam Jumaat. kamu tahu? saya rasakan bahawa Allah benar2 ingin menunjukkan kepada saya realiti masyarakat sekarang. realiti yg bagaimana? mungkin semakin saya menulis di dlm post ini, insyaAllah Allah akn memudahkan pemahaman kita semua. 🙂

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

saya sangat bersyukur kerana sesesungguhnya malam Jumaat ini Allah telah menunjukkan kpd saya tentang sesuatu. mungkin tentang kehidupan. ya, kehidupan sebgai seorang hambaNya yang tidak putus2 dengan cabaran dan dugaan. subhanallah.🙂

sbgai prmulaan, saya mahu katakan bahawa saya cukup simpati dgn si Adik. Si Adik yg habis-habisan dan terus-terusan di hentam oleh Abang-abang dan Kakak-kakak. saya sendiri sbnrnya tidak faham mengapa harus jadi begini. bukankah jika seseorang itu bergelar Adik, dia perlu diberi bimbingan oleh kakak2 dan abang2? hurmm, mungkin juga bagi kakak2 dan abang2, begitulah cara bimbingan mereka. wallahualam. tapi bagi saya, jika saya berada di tempat si Adik, orang sekarang kata, ” memang makan dalam lah..”😛 hehe~

saya sebagai yang hanya membaca dan memerhati,

merasakan bahawa mungkin si Adik amat tertekan dgn bebanan2 kerja kan?

bebanan2 kerja yang perlu disiap dan dihantar sebelum menjelangnya semester depan,

semester yang akan menentukan masa depan.

langsung dicoretkan ke dalam blog tentang itu dan ini,

sehingga semua yg berada di depan mata ingin di kaitkan.

tanpa di sedari itu akan hanya membawa kepada salah faham.

itu akan hanya membawa kepada timbulnya penyakit hati; SAKIT HATI.

sakit hati kakak2 dan abang2.

oh, mungkin kah terlupa dgn “kalau ikut hati, mati.. kalau ikut rasa, binasa..”

tidak pun, “kerana mulut badan binasa..”

atau pun, “beringat sebelum kena..”

~herk~!! baiklah.. sebenarnya banyak je pun lagi. cuma miminapis je yg xingat.😛 ~

miminapis berpihak kpd yg mana? saya berpihak kpd yg benar.

jadi, siapakah yg benar? wallahualam. mungkin juga saya berpihak kpd diri sendiri. haha~😛

kenapa? kerana saya mahu berfikir sendiri tentang ini. [belagak? maafkan saya..:( ]

kpd si Adik,

saya pun sudah menulis kan tentang itu dan ini di blog kamu. jadi terpulanglah. cuma apa yg saya mahu katakan, apa2 pun kita cuba untuk berfikir dan meletakkan diri kita di tempat orang itu. dan sebaik mungkin, melihat dulu tentang sesuatu sebelum berkata2.🙂 kamu tahu wahai Adik? di alam maya ini, (ataupun lebih am nya, di dunia ini~) macam2 boleh terjadi kerana sepatah perkataan, ataupun dgn sepotong ayat. kamu juga tahu kan, kita ini hidup berkomuniti. perasaan sesama kita perlu dijaga. [kamu tahu? saya punya banyak pengalaman tntg ini. yg kadang2 mmbuat saya takut utk berkata2. haha~ apakah? okeylah, sepatutnya kita lebih berwaspada.] berani kerana benar, takut kerana salah. jika kamu berani untuk berkata2, pastikan kamu adalah benar. lengkapkan diri dgn fakta2 dan isi2 yg bernas. jangan lupa selitkan juga kerendahan diri.🙂

-saya terasa seperti terlalu berkias lah pulak. untuk yg Lebih Memahami dan memahami, saya tidak tidak mahu terlalu berterus terang disini krn bimbang akan mengaibkan sesiapa-🙂

kpd si Abang2 dan Kakak2,

saya kagum dgn kesungguhan kamu semua. kerana kamu sedaya upaya untuk menegakkan kebenaran yg berada di pihak kamu. saya faham, insyaAllah. semoga apa yg saya faham, adalah sama dgn apa yg tersirat di dlm hati kalian. cuma apa yg tidak berkenan di hati saya ialah cara kalian menghentam si Adik. jika saya menjadi si Adik, saya akan tertekan. si Adik cuba untuk meluahkan perasaannya di dalam blog. dgn tidak semena, blog itu di baca oleh Abang2 dan Kakak2. saya dapat merasakan bahawa si Adik tidak lah berniat untuk merendahkan2 ________, tapi cuma nya di dalam blog itu si Adik ingin menyatakan bahawa program nya itu susah! si Adik juga sepatutnya meluahkan perasaan tanpa membandingkan programnya dgn program2 yg lain, ya~! tetapi, manusia kan tidak pernah lekang melakukan kesilapan. jadi nya, maafkanlah si Adik jika ayat2 nya itu keterlaluan. usahlah beramai-ramai menghentamnya. bukankah itu akn mengeruhkan lagi keadaan? nasib baik, dgn izin Allah, tidak satu batch menghentam si Adik. mungkin dgn hentaman itu membuatkan si Adik lebih sedar. krn Allah Maha Mengetahui kan.🙂

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

dan juga,

Allah mengetahui bahawa si Adik mampu bertahan walaupun di hentam sedemikian. maka, beruntunglah si Adik kerana diberi kekuatan itu oleh Allah. kamu kuat, kamu tahu? Alhamdulillah.🙂

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

tadi, apabila cuba meletakkan diri saya di dalam keadaan si Adik, saya tiba2 teringat akan sebuah lagu ini. apabila saya dalam kesusahan, lagu ini sering terngiang-ngiang di telinga saya. Alhamdulillah, kerana Allah memberikan pengharapan dan peringatan kepada saya. alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah.

Kehidupan
Album : Tiada Lagi Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan.

saya mahu mmbawakan lirik lagu ini kerana saya terbaca tentang satu post ini. post yg di tulis di dalam blog si Adik. 🙂 kita sama2 belajar ye, drp lagu ini.🙂

” Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan”

::::kiranya sekarang, kita jadikan segala bebanan kerja (kita letakkan sbgai derita ye~) ini sebagai ujian kpd kita. semua orang kat dunia ni pun akan di uji kan? Rasulullah SAW, ialah orang yg paling hebat mendapat ujian drp Allah. cuma nya baginda tidak pernah jemu dan bosan untuk merintih dan meminta kepada Allah. dan kerana itulah baginda tidak pernah putus asa dgn Allah. hasilnya? Islam dapat disebarkan di seluruh dunia. kalau tidak, masakan kita sekarang akan berada di dalam komuniti Islam kan? subhanallah. betapa kuasa Allah itu sangat Hebat untuk hamba-hambaNya yg meminta. yang benar2 meletakkan kebergantungan itu kepada Allah.🙂 ::::

pengajaran drp penulisan ini dan lagu ini :

-sebenarnya kebergantungan manusia hanyalah kepada Allah. hanya kepada Allah. kerana bila keluh kesah itu ditulis di dalam blog@diari, dan dibaca oleh umum, hasilnya? mungkin sedikit lega. tapi, tak kurang juga di kritik dan di hentam, sperti apa yg berlaku sekarang kan?🙂 maka, keluh kesah kita itu akan terubat kah? akan reda kah? wallahualam.

-jadi, mengadulah kepada Yang Maha Esa. yg tidak akn menghentam hambaNya. yang tidak akan menambahkan duka hambaNya. malah, jika diizinkaNya, diturunkan hidayah kepada kita. diberiNya kita tarbiyah. subhanallah. betapa nikmat Allah itu melimpah ruah kepada hamba-hambaNya.🙂


tetapi kita ini hambaNya, bagaimana? apakah tindakan kita selepas mndapat nikmatNya?

adkah kita gembira tanpa mengingatiNya? [nauzubillahi minzalik~]

adakah kita akn mengubah cara hidup kita kpd yg lebih baik? [insyaAllah, aminn~!]

setakat ini dahulu. saya menulis ini daripada kaca mata seorang yg hanya membaca dan memerhati. saya juga menulis kerana tidak mahu melihat ada nya sengketa2 ini. kamu semua tahu kan, bahawa Islam menuntut hamba-hambaNya untuk bersama. jadi, di sini adalah salah satu cara untuk kita buktikan rasa cintanya kita kepada agama kita yg suci itu.🙂


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

wallahualam. correct me if I am wrong.🙂

4 Responses to “qoute kan ini, “Ujian adalah tarbiyah dari Allah”.. =)”

  1. natasha October 31, 2008 at 12:35 am #

    huheh. pening kepala.

    tapi, berkasar tetap salah. tak kiralah oren ke, epal ke. sama je.

    kalau oren nak marah sebab epal berkasar, oren pun sama je sama-sama berkasar macam epal.

    hueh.

    kalau adapun niat mahu da’wah, dah x jd pape. sebab KASAR~

    (tho, dr kacamata tarbiyyah, kasar tu perlu juga kadang2 kot. hueh)

    saye pening.

  2. miminapis October 31, 2008 at 4:43 am #

    hehe~
    wallahualam.
    bergantung jugak kpd penerima nya kan?😉

    ni pndpt individu drp kite lah ye,
    xsemua orang kita boleh kasara2 dgn dia.
    sbb setiap orang naluri nya berbeza, kan?

    kalau kita sndiri, sbnrnya kite x suke sgt orang kasar2.
    nak ckp, cakap elok2.🙂
    sbb nnti kita akn hilang respek kpd seseorang tu.
    [huhu, mungkin kita ni sensitif kot~😛 ]

    tapi, apa2 pun, contoh yg paling baik kita perlu ikut ialah Rasulullah SAW kan.🙂
    Baginda mnggunakan pndekatan yg berhikmah.
    kiranya tengok golongan lah kan,🙂

    tu yang orang kata, bersabar itu sangat penting~!
    especially dlm usaha berdakwah, kan?
    macam tasha n friends la kan.
    insyaAllah, boleh.🙂
    sbb drp sini pun kita dh boleh ambil iktibar n pengajaran.

    kita pernah terbaca satu forum kat iluvislam.com,ckp pasal ni la. n mostly kebanyakan org xsuke dikasari.🙂

    kita sama2 bljr drp yg ini, ye~!😉

    sayanglah kamu.😉

    wallahualam.

  3. natasha October 31, 2008 at 9:02 am #

    huheh.. aah2.. kita berkata dlm konteks diri sendiri.

    kadang2 kita perlu dikasari spy kita sedar.

    sebab kita ni, bak kata org n9, begar (xtau eja). hahaha.

  4. miminapis October 31, 2008 at 12:37 pm #

    oh, begar rupenya.😛

    [kite pun begar jugak kadang2. hehe~]

    xpe lah. yg sudah, sudah lah ye.😀

Leave a Reply

