iklan itu~!

6 Oct

huk~!πŸ™‚

saya kadang2 malas nk menonton televisyen dgn adik lelaki saya yg seorang itu ataupun dengan ayah.😦

mahu tahu kenapa? kerana saya jadi sangat malu dgn mereka.

malu apekah?

yela, setiap kali commercial break, iklan nya ntah apa2. [moga kita semua dijauhkan drp perlakuan seperti itu aminn~!.]

itu, iklan *w@+son, *s!LkY 6!rl, *la5!nd@h c@fe, n etc.. semuanya membuat kan saya jadi malu apabila menonton iklan2 itu. tanpa segan silu perempuan2 menayangkan tubuh mereka. joget sana sini. kalau ikutkan hati mahu saje saya tutup TV itu. tapi yg mampu saya buat hanyalah memandang ke arah lain ataupun buat2 ke dapur minum air semasa iklan2 ditayangkan.

(* bergantung kpd penafsiran pembaca. penulis tidak bertanggungjawab diatas segala penafsiran yg pembaca buat… hehe~πŸ˜› )

hanya satu yg saya ingat di kala itu. betapa dahulu kala Rasulullah SAW berusaha utk menaikkan martabat perempuan, tapi kini sepertinya sudah kembali kepada zaman jahiliyah dulu. perempuan senang2 utk ditayangkan kepada umum. dgn pakaian yg tidak berapa menutup aurat. miminapis rasa tak salah rasanya jika model2 iklan itu diberikan kepada lelaki kan? ntah la. saya juga tidak tahu dan tidak mahir dalam perkara2 sebegini.

kadang2 terpikir jugak, apa yg saya perlu buat disamping mengkritik dan berdoa semoga dijauhi drp perkara2 sebegitu? tapi setiap kali terpikir soalan itu, akhirnya ianya terus menjadi retorik.


tapi bila teringatkan kata2 encik Rizal semasa di kem MISG-Evo yg lalu, saya terus jadi bersemangat. jadi dgn sebab itulah saya menulis ini. semoga kita semua dijauhkan drp perkara2 yg boleh merendahkan semula martabat golongan perempuan. jika kita sayangkan Rasulullah SAW, mengapa perlu kita memperlekehkan usaha2 baginda selama ini?

“golongan perempuan mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dgn golongan lelaki, DENGAN TANPA MENDEDAHKAN AURAT DAN PERASAAN MALU MEREKA.”πŸ™‚

saya agak bersemangat utk menulis ni kerana saya ini lahir dari sekolah yg semua pelajarnya ialah golongan perempuan. jadi saya sayangkan mereka atas dasar memartabatkan Islam di mata masyarakat. Cikgu Mutalib pernah berkata kpd saya dan Ain Haris (A-Level), Islam ni bermula dengan minoriti. jadi golongan minoriti lah yg perlu memainkan peranan..” juga kata2 sahabat di iluvislam.com, “Islam itu bermula dgn dagang(asing), juga berakhir dgn dagang(asing). Beruntunglah mereka yg tetap di dalamnya.”

sampai sekarang pun saya jadi malu apabila menonton TV bersama ayah saya. ayah saya pun malu juga agaknya. kerana bila sahaja iklan2 sebegitu ditayangkan, ayah akan menyanyi n bertanyakan macam2 dgn kami semua. agaknya agar kami semua xterus melihat iklan2 sebegitu kot. wallahualam. tapi bila menonton televisyen dgn adik lelaki saya yg seorang itu, jika iklan2 sebegitu yg ditayangkan, saya akn terus pandang muke dia, then cakap, “haa..kau tengok apa tu? gatal~!! tukar TV lain…” (saya sayang adik lelaki saya yg seorang itu~!πŸ™‚ tolong jangan cemarkan otaknya.) langsung ditukarkan ke channel 611 iaitu Astro Ceria. langsung saya pun naik ke atas masuk bilik dan layari internet. πŸ™‚ takpe la, tengok cerita kartun lagi bagus drp tengok bnda2 yg xelok tu kan? biarkanlah dia. lagipun saya ni bukannya gemar sangat tengok TV. I spend most of my time in front of my laptop n read everything in front of my eyes.πŸ™‚

~wallahualam. correct me if I am wrongπŸ™‚ ~

3 Responses to “iklan itu~!”

  1. kay2 October 7, 2008 at 1:57 pm #

    setuju2….kte pun segan ngan segala macam iklan yg secara tidak langsung mendikriminasi wanita…hukhuk….
    jatuh maruah…(T_T)

  2. miminapis October 8, 2008 at 3:57 am #

    =)

  3. fairuz October 17, 2008 at 5:11 pm #

    btol2.malu sungguh.saya malu!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: