YM dgn lelaki

6 Jun

*persoalan

“sy kalo kat luar, mmg payah sgt nk ckp dgn boys, even classmates sy skrang pn sy mmg xckp dgn diorg.. tapi kalo kat internet, bila online, kalo org tegur je kt YM, msti sy akn balas, xkisah laki ke prempuan… sbb sy rs mcm kesian je, org tegur tapi kite xjwb.. pastu lepas je YM, tu sy rs mnyesal.. ye la kata nk jadi baik, tapi YM jugak dgn laki… mmg la jarang YM dgn boys, tapi sy ttp rs mnyesal..”

*jawapan

‘Sesungguhnya org yg hari ni lebih teruk drpd semlm adelah org yg celaka lg merugikan, so setiap org mmg perlu waima wajib pn memperbaiki diri..’

Bagus kalau mengawasi ikhtilat,biaselah kite kdg2 terlepas pandang. Xsalah bertegur dgn muslimin, tp mestilah atas dasar muamalat yg betul, ade keje, ade hal. Kalau setakat nk berkongsi cerita etc, muslimat kan ade😉 knapa nk cr jln yg ALLAH xsuke utk sekadar berkongsi cerita.

Mengenai kala lelaki YM ke ape, kite ade haq utk mengatakan xnak berborak kosong. Tp kite kena jelas niat kite, berkomunikasi hny bila perlu. Kalau mereka nk borak, kata shj kita byk keje ke ape ke.

Sultan Muhammad Al Fateh menakluk Spain pd umur sebaya kita ni je, bygkan.. Salahuddin Al Ayubi juga. Semua pn muda2. Ms muda la kita nk buat byk keje utk Islam bukan utk bergurau senda dan bermain2. Bolehkah kita terlampau bergelak ketawa sedangkan Palestine ranap dihentam Israel?

Bak kata As Syahid Al Imam Hassan Al Banna, “Al wajibat Aksaru Minal Awqat”, maksudnya “Kewajiban yg ada melebihi masa yg kita ade.” So no time to waste. Kita perlu sedikit tegas je pd muslimin2 yg xpaham kalau yg paham , alhamdulillah..

InsyaALLAH, semoga kita sama2 cube mempebaiki diri n sama2 mencari mardhatillah insyaALLAH… :)”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: