masalah cinta remaja =)

6 Jun

*soalan

“selama ni sy tahu yg psal zina hati n etc tu, tpi dlm masa yg sama sy masih jugak buat.. kalo dgn kwn2 sy selalu crite psl bnda tu, psl keagamaan n etc dgn tujuan utk mengingatkan shabat2 n sy sndri.. tpi sy still buat jugak silap yg sama. kdg2 tnpa sy sedar pn..
masalah sy sekarang ialah apbila ada mnyimpan perasaan trhdp seseorg (yg bukn mahram n sejenis dgn kaum kta). tiba2 ada perasaan pelik menyerang.. selama ni sy fikir sy dh cukup kuat nk tntang perasaan tu, tapi rupanya tak..

sy memula knl dia ni sbb kami sama2 memegang jwatan dlm persatuan di universiti. dia ni pn ada pegang usrah. setahu sy masa dia kat sek dia dlu pn dia pgang jwatan tnggi dlm prsatuan agama sek dia.. sy pn xberapa knal dia ni.. sbb mmg lain course dan fakulti.

bila dh resign, sy niatkan dlm hati yg sy still nk keep in touch dgn semua kwn2 sejawatan sy… sbb tu sume no. diorg masih dlm simpanan sy… sy slalu jugak berSMS dgn kwn2 sy trmsuk dia, dgn tjuan utk utuhkan ukhwah antra kami.. (sy xtau kalau2 tjuan sy ni salah).

baru2 ni sy ada berborak dgn kwn sy psl prgaulan antra laki n prmpuan.. alhamdulillah apa yg sy smpaikan, kwn sy dpt terima n dia pn sama mcm sy, nk berubah.. tapi sy susah sgt nk delete no. dia ni..tapi dgn kekuatan yg Allah berikan akhrnya sy delete jugak no. dia..n sy rs sume nya dh berakhir…

wpun sy dh delete no. dia, tpi sy masih boleh ingt no.dia.. satu hari dia bagi msg dn sy dpt recognize no. dia… kami keep on msging on dat day… last skali dia ckp “..friends forever, always msg me,k!…keep in touch..”

sy trpikir jugak, x smstinya kalo xmsg kita xkwn dh kan? tapi kalo xmsg mcm mana nk kwn? kalo diam je tu kwn ke namanya? sy pn xtau..

sy ada trbca dlm buku..buku tu kata dlm usia remaja ni kita dh boleh buat solat istikharah, mntak ALLAH tnjukkan kita jodoh kta kelak.. sy xberani nk buat, sbb sy takut kalo2 bukan dia.. ”

*jawapan

“Alhamdulillah.. Skurang2 nya kita sedar apa yg kita lakukan.. Sungguhlah teruk org yg melakukan kesalahan dan dosa tp berasa senang dgnnya. Sesungguhnya qalb(hati) itu la petunjuk terbaik. Kalau pn kita cuba menjustify kan perbuatan kita tp kalau ia nya salah, hati akan terus bg isyarat, sekurang2nya, btul ke aku buat ni?

sesungguhnya ini mmg ujian bg setiap jiwa.. syg menyayangi, ingin dicintai dan mencintai adalah fitrahlahiriah insan spt kita. Sbb itu kalau insan ini berjaya melawan nafsu, lg baik dr malaikat, kenapa? sbb maliakt tiada ujian ini utk devote pd Allah, tp kita ada. Tp brape ramai yg berjaya? Hmmm..tapi kalau Allah kata tidak, maka tidak.

kita tak perlu takut utk buat solat istikharah ..kita nk harapkan petunjuk yg benar atau nk hrpkan jwpn pd yg salah? boleh ke kita menghalalkan ape yg haram? itulah

Petunjuk Allah itu maha besar. kita mesti nekad, sbb kalau kita lari mcm mane pn, kita cube yakinkan macm mane pn, kita paksa diri utk percaya dialah orgnya pn, tp kalau dlm luhmahfuz tidak… SIA2, BAZIR MASA, TENAGA dan plg teruk BUAT DOSA.. namun kita boleh bersahabat dgn dia sekadar kwn utk tidak putuskan silatulrahim. buat apa kita buang masa dgn die kalau bukan die, kite juga berlaku tidak adil pd suami kita yg sebenar nanti, lg pn yakin dgn janji ALLAH, surah an-nur,ayat 26

    “…..wanita2 yg baik utk lelaki2 yg baik dan laki2 yg baik adlah utk wanita2 yg baik…..”

    Kalau dia lah jodoh kita, xkan kemana. Jgn terlalu melayan perasaan. takut nanti terjerat dlm panahan syaitan. Kalau dia lelaki yg baik, btul2 baik. bakal peneraju kapal pelayaran kamu berdua, pembimbing dirimu dan mujahid mujahidin yg bakal dilahirkan. dia harus lebih kuat menahan panahan dan godaan syaitan pd fitrah indah manusia ini. Sekiranya dia gagal pd ujian ini, apa jaminan dia bakal menjadi nakhoda yg baik. Sama la juga kita, boleh kah jd sayap kiri yg kukuh utk suami nanti?

    Dekatkan diri ngan ALLAH. cr cinta ALLAH dahulu, insyaALLAH akan dtg cinta manusia krn ia bukan hakiki. Kata Imam Nawawi, “Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu.”..

    Maka kalau krn igtkan dia,menyebab kan kurang ms utk berzikir dan mengingati Allah, maka muhasabah la. Dia bukan suami kita lg. kalau dia suami kita dan kita merinduinya krn ALLAH , besar pahalanya. Tp sekiranya belum… hmmm pikir2 kan

    Cuba control perasaan itu. InsyaALLAH byk kan berdoa , solat istikharah sepatutnya menjadi kebiasaan, bukan hny perihal jodoh, kita perlukan petunjuk ALLAH dlm segala hal, insyaALLAH.. doa byk2. Sampai masa nanti, kalau dh mampu berkahwin ( mungkin ketika blaja even) tafadhol.. Jgn diambil kemanisan itu skrg, tunggu selepas kawin, pasti lebih manis dan indah di jln ALLAH.. InsyaALLAH

    Semoga ALLAH memberi kekuatan, kasih sayang dan pertolongan kepada kita semua.. insyaALLAH….”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: