extreme dgn agama?

26 May

extreme dgn agama?

utk pertama kali miminapis mndengar kan ayat tersebut, miminapis agak terkejut..

kenapa mesti timbulnya ayat sebegitu..

mengikutkan kepada pndpat individu drp miminapis, seharusnya kita sbgai individu muslim extreme dgn agama kita sndiri.. extreme=obsess?

selama ini org bertanya “kamu sayangkan Islam?” rata2 akan mnjawab “ya, saya!” persoalannya, adakah jawapan itu dtg drp hati yg ikhlas? ataupun sekadar penyedap bibir, atau pun sekadar mahu mnunjukkan bahawa kita adalah seorang muslim yg seharusnya mnjawab sedemikian?

miminapis sendiri sbnrnya masih kabur dgn pernyataan ”extreme dgn agama” itu…

apakah yg mnyebabkan individu berkenaan berkata demikian?
adakah kerana:
~mereka lihat bahawa individu itu bertudung labuh?
~mereka lihat individu itu menyertai usrah di dlm mahupun di luar kampus?
~mereka lihat individu itu sering berkata-kata tntg agama?

jika itu yg menyebabkan segelintir drp umat islam mengatakan golongan ini extreme dgn agama, miminapis punya satu pertanyaan..

~tahukah anda bahawa didalam surah al-nur ayat 31 sudah menerangkan kepentingan menutup aurat trhdp individu muslim esp wanita.

“…..jgnlah mereka mnpkkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nmpk drpnya. dan hendaklah mereka menutupkan kai tudung ke dadanya, dan janganlah mnmpkkan prhiasannya kcuali kepada suami mereka, atau ayah mereka….”

melalui ayat tersebut sudah jelas menunjukkan bahawa agama islam telah mnyuruh golongan wanita utk menutup aurat mereka. pd pndpt mimnapis, bertdung labuh bukanlah satu kewajipan, cuma jika kita bertudung labuh, aurat kita akan lebih terpelihara kerana bhgian dada dan aurat sudah tertutup. tetapi jika ada yg memilih utk bertudung biasa, pastikan ianya menutup bahagian2 yg telah diwajibkan oleh islam supaya ditutup. tudung tidak perlulah di selempangkan atau diikat sehingga mendedahkan dada. sbb itu lah sebhgian glongan wanita memilih utk bertudung labuh krn ianya mudah, hanya perlu di sarungkan. jika ditiup angin pun, ianya xkan mnjdi masalah.

~mengenai penyertaan di dlm kump usrah. miminapis punya lagi pertanyaan, tahukah kita apakah tujuan sbnrnya ALLAH mnjadi kan manusia, jin dan segala kehidupan di atas bumi ini? tidak lain dan tidak bukan hanya untuk beribadah kepadaNya. kita sebagai makhluk ALLAH di bumi ini perlu untuk mengajak manusia supaya beribadah kpd ALLAH. tugas utama kita adalah sebagai seorang dai’e.

“sampaikanlah pengajaran drp ku walaupun hanya sepatah”.

miminapis pasti ramai yg familiar dgn ayat tersebut. kata2 ini dtg nya drp junjungan besar Nabi Muhammad SAW. jadi apa lagi yg perlu di persoalkan?
#adakah kita takut utk dikatakn org “eleh, bajet bagus…” knpa perlu kita takut pada kata2 trsbut? adakah kta takut diperkatakan oleh orang berbnding dgn seksaan azab drp ALLAH kelak?
#sila rujuk tafsir surah ali-imran ayat 104 dan 110, serta surah an-nahl ayat 125.

~

“diam itu lebih baik drp berkata2 kosong”

“silence is gold”.

adalah lebih baik jika mulut kita sering mngucapkan sesutu yg berfaedah dan ilmiah berbnding brckp tntg sesuatu yg tidak mndtgkan manfaat lgsung? sudah mnjadi kebiasaan utk manusia brckp sesuatu yg lagha dan akhirnya akan mnunjuk kelemahan diri sndiri.. miminapis juga tidak pernah terlepas drp melakukan ini, namun jika kita sedar tntgnya, segeralah berhenti drp meneruskannya.

sesungguhnya sebagai seorang umat Islam kita perlu percaya kepada Al-Quran dan Sunnah. miminapis masih tertanya lagi apa yg menybabkan ada individu yg mngatakan “extreme kpda agama”. sudilah kira nya ada yg memberitahu.

tulisan ini sbnrnya miminapis karangkan khas utk diri miminapis sndiri dlm usaha mncari ilmu ALLAH yang maha luas ini. namun lebih baik jika kita berkongsi dgn semua org kerana ini juga salah satu jalan dakwah.

bukan senang untuk berubah krn manusia punyai ego masing2. namun percayalah jika niat kita suci kerana ALLAH, ALLAH sntiasa membantu kita mncari sinar hidayahNya.

~~correct me if I am wrong~~

2 Responses to “extreme dgn agama?”

  1. Ezati May 28, 2008 at 5:12 am #

    thanx mimi, sy rase, article ni mmg tepat terkena hidung sendiri..
    sejujurnya, saya adalah antara org yg selalu berfikiran demikian, sewaktu masih di sekolah menengah…
    kadang2 kita susah nak ubah sesuatu yang dah menjadi kebiasaan..
    macam pemakaian tudung, bila dah terbiasa dgn tudung yg jarang dan trendy, kita akan ingat benda tu ok..
    tambah2 pulak bila tgk penceramah agama sendiri melawa dgn tudung2 jarang dan tabarruj demikian…(x merujuk kpd siapa2)
    tp alhamdulillah, di kms, saya agak terharu bila melihat ramai muslimah yang berusaha menjaga perkara2 demikian…
    *moga Tuhan kuatkan iman kita semua…*

  2. miminapis May 28, 2008 at 7:42 am #

    kite pon sbnrnya trgerak hati nk tulis pasal ni sbb first2 dlu kite sgt pelik dgr knyataan ‘extreme dgn agama’ tu.. tmbhan pula prnyataan tu dikeluarkan oleh org yg rapat dgn kite. pastu kite pendam dlu, pikir2 balik..
    tapi masa cuti ni (lepas abes exam IB), tetiba ada sahabat yg membgkitkannya..
    kite pon trgerak hati utk menulis..
    sume nye atas kekuatan yg diberi oleh ALLAH SWT..
    semoga ALLAH sntiasa mnunjukkan jalan untk kita semua..insyaALLAH..😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: