perkataan ‘salam’ di awal mesej..

18 Dec

sekarang kalau orang bagi mesej (SMS) mesti mereka akn mulakan dengan perkataan ‘salam’. Kalau sebelum ni, orang akn gunakan perkataan ‘Akum..’, dimana ada sumber yang mengatakan maksudnya adalah ‘binatang’..wallahualam..(miminapis x tau sgt bhs2 lain ni..huhu~)

‘salam’ dalam kamus dewan cetakan keempat membawa maksud *sejahtera *pemberian dan pernyataan hormat.. Erm, mungkin boleh diterima bagi sesetengah pihak. Tetapi bagi miminapis, sy tak berapa berkenan dengan penggunaan perkataan tersebut sebab miminapis lebih suka org menaip perkataan ” Assalamualaikum…” krn penerima mesej tahu apa yg patut dijawab, iaitu “Wa’alaikumussalam..”. Tapi kalau ‘salam’..apa eh penerima msg tu nk blas? Miminapis sendiri xtau.. Dah byk kali jugak tanya org pasal ni, tapi xde seorang pon yg dapat bg penerangan yg dpt meyakinkan miminapis. Kalau ada sesiapa yang boleh jawab, komen la yeh..=)

Apa-apa pun, setiap apa yang kita buat tu bergantung pada niat kita. jika niat kita ingin mengucapkan sejahtera kepada seseorang itu, tak kira apa pn yang kita tulis, pahalanya tetap sama (wallahualam). Tapi lebih elok kalau kita mengucapkan sejahtera kepada orang tu, kemudian kita turut menerima ucapan sejahtera daripadanya juga.

Kesimpulannya, miminapis lebih suka jika kita semua menggunakan perkataan “Assalamualaikum…” berbanding ‘salam’.. Apa salahnya menaip perkataan yang panjang tetapi maksudnya baik, btol tak?😉

~correct me if I am wrong~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: